Državna uprava i ustanoveIzdvojenoIzobrazbaOrganizacije i udruženjaStudentiSvijetVeterinarske organizacijeVeterinarski fakultet u ZagrebuVeterinarski fakultetiZnanost i znanstveni radovi

EAEVE i evaluacija Veterinarskog fakulteta u Zagrebu


Bolonjska deklaracija potpisana je još 2001. godine, a prvi ‘bolonjski’ studenti na zagrebačkom sveučilištu upisani su 2005., nakon usklađivanja preddiplomskih, diplomskih i stručnih studija s tzv. bolonjskim načelima. U cilju osiguravanja i unaprjeđenja kvalitete visokoga obrazovanja, prije nekoliko godina započeti su postupci vanjskog vrednovanja postojećih visokih učilišta, a koje osigurava važeći Zakon o osiguravanju kvalitete u znanosti i visokom obrazovanju.

EAEVE je međunarodna udruga fakulteta, škola i sveučilišta koja sudjeluju u nastavi i istraživanju u veterinarskoj medicini i znanosti, a od 110 veterinarskih obrazovnih ustanova koje postoje u Europi, njih 98 su članovi EAEVE-a. EAEVE nastoji biti i službeno akreditacijsko tijelo za veterinarske obrazovne ustanove u Europi, a njezina misija je ocijenjivanje, promicanje i daljnji razvoj kvalitete i standarda u veterinarskim zdravstvenim ustanovama, ne ograničavajući se pritom samo na ustanove iz država članica Europske unije.
EAEVE / FVE (FVE je udruženje veterinara Europe) sustav vrednovanja daje jamstvo javnosti da može vjerovati u kvalitetu diplome doktora veterinarske medicine i usluga koje pružaju. Studentima veterinarske medicine ovaj sustav jamči da njihovo školovanje dostiže međunarodno dogovorene i prihvatljive standarde, a veterinarskim ustanovama usporedivu razinu školovanja i postojanje ovih standarda u njihovom nastavnom planu, programu i provedbi.
Primarni cilj EAEVE-a je pratiti usklađivanje minimalnih standarda navedenih u studijskom programu za doktore veterinarske medicine u Europskoj uniji u skladu s Direktivom 2005/36. Ona je donešena kroz Europski sustav evaluacije veterinarske izobrazbe, kojim upravlja EAEVE, ali uz zajedničku odgovornost s Udruženjem veterinara Europe (FVE).
EAEVE nastoji pojačati suradnju između država ustanova i djelovati kao forum za raspravu u cilju poboljšanja i usklađivanja veterinarskog obrazovanja. Dodatno nastoji olakšati razmjene informacija, razmjene osoblja, studenata i nastavnog materijala između članova.

Sadašnji predsjednik EAEVE-a, prof. Laszlo Fodor, dekan Veterinarskog fakulteta u Budimpešti, posjetio je 05.03.2012. zagrebački Veterinarski fakultet, na poziv dekana prof. dr. sc. Tomislava Dobranića. Tijekom posjete Veterinarskom fakultetu u Zagrebu, prof. Laszlo Fodor razmijenio je iskustva sa dekanom i prodekanima zagrebačkog Veterinarskog fakulteta, a za članove Fakultetskog vijeća održao je izlaganje o predstojećoj vizitaciji od strane EAEVE, koja je planirana za lipanj 2013. godine.

U ovom izlaganju, prof. Laszlo Fodor napravio je svojevrstan sažetak po pitanju veterinarske izobrazbe u Europi i njezinoj evaluaciji. Naglasio je i važnost upućenosti cjelokupnog osoblja Fakulteta u pitanja evaluacije odnosno u njezinu važnost, ali i upućenost u koncept procedure evaluacije. Iskoristio je priliku podsjetiti prisutne i na godišnjicu veterinarske struke i osnutak prve veterinarske škole u svijetu, 1761. u Lyonu.
Evaluacija veterinarske izobrazbe uključena je u europske smjernice, a samu izobrazbu definiraju određeni okviri: studij traje najmanje 5 godina, iako to vrijeme u prosjeku traje dulje (u slučaju Veterinarskog fakulteta u Zagrebu to je šest godina, a europski prosjek je 5,5 godina), definirano je što studenti moraju naučiti – primjerice, imati usvojena određena znanstvena predznanja, poznavati karakteristike zdravih životinja, poznavati reprodukciju životinja, hranidbu, različite vrste bolesti, načela preventivne medicine, zakone i zakonsku regulativu vezanu uz veterinarsku medicinu, a to je prilično širok opseg aktivnosti.
Cilj ove regulative je osiguranje jedinstvene razine i opsega izobrazbe (treninga) i jedinstvenog opsega znanja studenata odnosno diplomanata.
Moramo biti sigurni da je životinja pregledana u drugoj europskoj zemlji zapravo jednako pažljivo, dobro i kvalitetno pregledana kao i od ‘domaćeg’ veterinara. Iz tog razloga, europske smjernice opisuju edukacijske programe koji osiguravaju da diplomanti bilo koje europske škole (fakulteta) budu sposobni raditi sa svim domaćim životinjskim vrstama i to u bilo kojem polju veterinarske djelatnosti odnosno veterinarske medicine. Iz toga razloga ova smjernica EU opisuje uniformirani trening odnosno izobrazbu.
Prof. Fodor istaknuo je i činjenicu da i u Europi postoje stalne inicijative polaznika da već s početkom izobrazbe budu specijalizirani samo za pse, mačke, konje, itd., ali europska smjernica opisuje jedinstvenu izobrazbu koja uključuje sve domaće životinjske vrste i sve vrste aktivnosti unutar veterinarske djelatnosti i medicine. Naime, predmetna smjernica EU razumije zahtjeve dijela društva u smislu rane specijalizacije odnosno rastuće važnosti specijalizacija, ali ipak primarno definira minimum znanja i treninga iz opće veterinarske medicine. Ona sadržava popis kolegija koji se moraju naučiti u veterinarskim visokim školama i fakultetima, a uključuju različite vrste bazičnih znanosti koje su vezane uz veterinarsku medicinu i daje opis kliničkih znanosti, uključuje različite životinjske vrste i znanja o veterinarskoj legislativi, sudskoj medicini, dobrobiti životinja, itd.
Za razliku od veterinarskih obrazovnih ustanova izvan Europe, svi europski studenti odnosno diplomanti moraju steći dovoljno znanja i iz područja higijene namirnica i sigurnosti hrane.

Veterinarska profesija je jedna od sedam reguliranih profesija u EU, a uz ovu činjenicu je vezan još jedan važan detalj: veterinarska profesija je jedina od sedam reguliranih profesija u EU koja ima evaluacijski sustav razvijen u cijeloj Europi. Ovaj sustav je inicirala Europska zajednica još 1988. godine kako bi se uspostavila usporedivost i sljedivost rada veterinarskih škola i izobrazbe. Međutim, nova smjernica EU iz 2005. godine proglasila je ovaj sustav neobaveznim, ali su svih 98 članica EAEVE uvidjele važnost ove evaluacije i ona se sada provodi na dobrovoljnoj osnovi. Dakle, iako više nije obveza proći ovu evaluaciju, fakulteti su uvjereni da je evaluacija za njih dobra i korisna.
Evaluaciju provode same ustanove, odnosno udruženje (EAEVE), u suradnji sa FVE (Udruženje veterinara Europe), a pokriva cjelokupno područje veterinarske djelatnosti.

Postupak evaluacije je slijedeći: svaka ustanova mora pripremiti samoevaluacijsko izvješće koje se naknadno nadopunjuje posjetom komisije (vizitacija). Izvješća moraju sadržavati sve neophodne podatke, a standardna procedura definira i govori o tome koje vrste podataka moraju ova izvješća sadržavati. Dakle, tek nakon sačinjenog samoevaluacijskog izvješća slijedi posjet komisije (tzv. vizitacija) tijekom koje vizitacijski tim uspoređuje podatke u izvješću sa stvarnim stanjem i utvrđuje eventualne nesukladnosti.
Nakon toga, European Commity on Veterinary Education (ECOVE – tijelo koje odlučuje, a sastoji se od sedam članova od kojih su četiri imenovani od EAEVE, a tri od strane FVE, dakle od struke) procjenjuje dobivene rezultate i klasificira predmetnu ustanovu u skladu s kriterijima.
Veterinarski fakultet u Zagrebu prošao je vizitaciju EAEVE 2002. godine, a potvrđen je od strane ECOVE 2003. godine, no od tada su se dogodile i neke bitne promjene procedure. Naime, prije nekoliko godina procedura je promijenjena, te joj je dodan drugi stadij. Prijašnji sustav evaluacije je uglavnom jednak sadašnjem 1. stadiju evaluacije. Ipak, ciljevi postojeća dva stadija evaluacije su različiti.
Cilj prvog stadija evaluacije je utvrditi da li škola osigurava zahtjeve postavljene u važećim europskim smjernicama, odnosno da se utvrdi da li dotična ustanova za veterinarsko obrazovanje zadovoljava sve zahtjeve opisane u predmetnoj direktivi ili ne. Drugi stadij evaluacije stvoren je u namjeri dostizanja prave akreditacije.
Kraj prvog stadija je ‘odobrenje’ što znači da ustanova koja prođe prvi stadij evaluacije nema većih nedostataka (veći nedostatci = nedostatci kategorije jedan) i postaje ‘odobrena’ škola (approved), kao što je trenutno Veterinarski fakultet u Zagrebu.
Ukoliko se tijekom 1. stadija evaluacije utvrdi jedan veći nedostatak onda se ustanova proglašava ‘uvjetno odobrenom’ (conditionally approved), a ako se tijekom vizitacije pronađe više od jednog nedostatka 1. kategorije, ustanova se proglašava ‘neodobrenom’ (unapproved).
Pravi cilj 2. stadija evaluacije je bitno različit od prvoga – uvjeriti društvo, kako u domicilnoj zemlji tako i u široj međunarodnoj zajednici, da su forma i kvaliteta učenja i poduke te osiguranje kvalitete dotične obrazovne ustanove pouzdani. Dakle, potrebno je ‘uvjeriti’ javnost da fakultet posjeduje odgovarajuće akademske standarde i da je kvaliteta svakog segmenta njegovog obrazovnog rada kontinuirano osigurana.
Neophodno je najprije proći 1. stadij, zatim se prijaviti i proći 2. stadij evaluacije, a upravo ovaj korak predstoji i Veterinarskom fakultetu u Zagrebu.
Unutar vizitacijskog tima koji broji sedam članova, njih pet pokriva područja koja su navedena u relevantnim europskim smjernicama – jedna osoba je akademski stručnjak iz bazičnih znanosti i njezin zadatak je da evaluira životopis, metode poduke, infrastrukturu, demonstracijski materijal, itd. u odnosu prema predmetima koji se tiču bazičnih znanosti. Nadalje, tu su dva člana (kliničara) za akreditaciju – jedan za male životinje i jedan za farmske životinje, jedan od njih je iz jednog od veterinarskih fakulteta odnosno nekog od njegovih kliničkih odjela, a drugi je uvijek osoba iz veterinarske struke, ‘sa terena’ i imenovana je od strane FVE.
U timu je jedan ekspert higijene namirnica animalnog porijekla sa praktičnim iskustvom iz veterinarskog javnog zdravstva i sigurnosti hrane, te jedan ekspert iz područja ‘proizvodnje’ životinja, a preostali članovi tima su student u završnoj fazi studija i jedan koordinator tima.

EAEVE trenutno ima 98 veterinarskih fakulteta članova, od kojih je 4 akreditiranih, 48 odobrenih, 5 uvjetno odobrenih, 15 neodobrenih i 26 koji još nisu bili posjećeni od strane vizitacijskog tima.
I zahtjevi društva prema veterinarskoj struci se s vremenom mijenjaju, a odgovor na nove zahtjeve u sadašnjem vremenu znači nova područja djelovanja i aktivnosti.
Tijekom povijesti veterinarske medicine, naglasak na pojedina područje se mijenja – na samim početcima, konji su bili u prvom planu zbog činjenice da su vojske svakodnevno koristile konje za transport, zatim su farmske životnje postale vrlo važne, pa male životinje zadnjih nekoliko desetljeća; prije nekoliko godina su higijena hrane i sigurnost hrane došle u središte izobrazbe, a u zadnje vrijeme postaje rastuća važnost egzotičnih i divljih životinja (posebice u ZOO vrtovima), pa se javljaju i zahtjevi za specijalističkim diplomama u polju egzotičnih životinja
“, rekao je prof. dr. sc. Laszlo Fodor.
Europska veterinarska izobrazba želi zadržati svoju uniformnost. Lako je procijeniti i shvatiti da je evaluacija ustanova za veterinarsko obrazovanje daleko korisnija ukoliko jedan veterinarski fakultet bude evaluiran od strane drugih veterinarskih fakulteta i profesionalaca iz veterinarske struke, umjesto da to čine profesionalci iz drugih struka.

Vezani sadržaji

Natječaj za upis na doktorski studij Veterinarske znanosti u akademskoj godini 2024./2025.

Urednik

Prvi dan studija za nove brucoše

Urednik

7. Hrvatski veterinarski kongres – druga obavijest i pozivno pismo

Urednik

Potpisan Memorandum of Understanding između veterinarskih fakulteta u Zagrebu i Kafkasu

Urednik

Potpisan sporazum o suradnji između Hrvatskog veterinarskog instituta i Sveučilišta u Mostaru

Urednik

Potpisan Sporazum o suradnji u području veterinarskih znanosti između Sveučilišta u Zagrebu i Istanbulu

Urednik

Ova web stranica koristi kolačiće radi poboljšanja korisničkog doživljaja pri njezinom korištenju. Korištenjem ove stranice suglasni ste s tim. Prihvati Više