Hrvatska veterinarska komoraIzdvojenoKomentariVeterinarsko javno zdravstvoZakonodavstvo

Argumenti ZA zadržavanje veterinarske inspekcije u jedinstvenom nadležnom tijelu izvan Državnog inspektorata

Veterinarska inspekcija je dio postojećeg funkcionalnog i od strane EU verificiranog sustava veterinarske djelatnosti uspostavljenog u skladu sa zahtjevima EU.

mr. sc. Sanja Šeparović, dr.med.vet.
Predsjednica Odbora za veterinarsko javno zdravstvo Hrvatske veterinarske komore


U skladu s Kodeksom Svjetske organizacije za zdravlje životinja (World Organization for Animal Health – OIE):

  • veterinarska se služba smatra globalnim javnim dobrom od općeg društvenog interesa za zdravlje i ekonomiju svake zemlje,
  • od nacionalnih veterinarskih službi očekuje se usklađivanje temeljnih principa s međunarodnim standardima po pitanju legislative, strukture organizacije, dostupnih financijskih sredstava, osposobljenosti i kapaciteta,
  • u skladu s temeljnim principima organizacije veterinarske službe, propisanim Poglavljem 3.2. OIE Kodeksa, služba mora ostvariti i biti osposobljena za stručnu prosudbu, neovisnost, nepristranost, integritet i objektivnost,
  • sustav veterinarske službe u svim državama članicama, pa i šire, ima uspostavljenu funkciju (engl.) “Chief Veterinary Officer” ili glavnog veterinara u državi koji je odgovorna osoba i izvještava EK o svim pitanjima koja se odnose na veterinarsku službu te države, a na taj način, trenutnim ustrojem uspostavljena je i hrvatska veterinarska služba.

Tijekom procesa pristupa Republike Hrvatske Europskoj uniji (EU), veterinarska je služba u postojećem ustrojstvu, unutar Ministarstva poljoprivrede – Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane:

  • sudjelovala u 4 Poglavlja pregovora, i to:
    • Poglavlje 1 – Sloboda kretanja roba (u dijelu: reguliranje proizvodnje i prometa veterinarskih lijekova),
    • Poglavlje 3 – Pravo poslovnog nastana i sloboda pružanja usluga (doktor veterinarske medicine jedna je od 8 reguliranih profesija),
    • Poglavlje 12 – Sigurnost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika
    • Poglavlje 27 – Okoliš (u dijelu zaštite dobrobiti zaštićenih vrsta i zbrinjavanja nusproizvoda životinjskog podrijetla).
  • uspješno harmonizirala i implementirala veterinarsku EU legislativu, što se odnosi na 1/4 od ukupnog EU acquis-a,
  • uspješno ispunila 4 mjerila za otvaranje Poglavlja 12, i to:
    1. usvajanje novih okvirnih zakona, Zakona o veterinarstvu i Zakona o hrani, s jasnom podjelom nadležnosti i temeljem za potpuni prijenos EU zakonodavstva,
    2. donošenje Strategije za prijenos, provedbu i primjenu pravne stečevine EU za poglavlje 12 (445 propisa),
    3. provedba odgovarajućeg sustava za identifikaciju i registraciju svinja, koza i ovaca te poduzimanje mjera s obzirom na osnivanje sukladnog sustava za identifikaciju i registraciju goveda i njihovog premještanja,
    4. provedba kategorizacije svih objekata u poslovanju s hranom koja se temelji na pravnoj stečevini EU i koja je služila kao osnova za budući Nacionalni program unaprjeđivanja objekata u poslovanju s hranom u cilju postizanja EU standarda u objektima te osiguranja nesmetanog prometa hrane hrvatskog podrijetla u unutarnjem prometu EU nakon pristupa HR u punopravno članstvo EU.
  • uspješno ispunila 3 mjerila za zatvaranje Poglavlja 12, i to:
    1. Nacionalni program unaprjeđenja objekata za proizvode životinjskog podrijetla, uključujući i objekte za nus-proizvode životinjskog podrijetla,
    2. uspostava sustava službenih kontrola u području veterinarstva,
      • u sadržaju dokumenta za ispunjavanje mjerila 2. za zatvaranje Poglavlja 12, Hrvatska je dala jamstva u pogledu uspostave sukladnog sustava službenih kontrola (SK) za životinje i proizvode životinjskog podrijetla, uključujući i njihovo financiranje,
      • hrvatsko veterinarsko nadležno tijelo je, kako bi ispunilo uvjete iz Uredbe 882/2004 o službenim kontrolama koje se provode radi provjeravanja i poštivanja propisa o hrani i hrani za životinje te propisa o zdravlju i dobrobiti životinja, organiziralo sve razine službenih veterinarskih kontrola, uključujući i reviziju SK (Audit) i verifikaciju SK (Verification),
      • da bi se osigurali potrebni zahtjevi i standardi vezano za kontrolu zdravlja i dobrobiti životinja te proizvodnju i promet hrane životinjskog podrijetla, uz prije navedene inspektore nadležno veterinarsko tijelo imenovalo je više od 900 ovlaštenih veterinara, djelatnika ovlaštenih veterinarskih organizacija i veterinarskih praksi s pojedinačno dodijeljenim javnim ovlastima, koji svaki dan tijekom 24 sata obavljaju poslove kontrole zdravlja životinja te proizvodnje i prometa hrane životinjskog podrijetla,
      • sve ovlaštene veterinarske organizacije u kojima su zaposleni ovlašteni veterinari koji obavljaju službene kontrole, u skladu s EU zakonodavstvom koje je u pristupnom procesu ugrađeno i u naše nacionalno zakonodavstvo, ušle u postupak akreditacije prema normi HRN EN ISO/IEC 17020:2012, kako bi stekle uvjete za obavljanje poslova službenih kontrola u skladu s Uredbom 882/2004, čime su stekle status kontrolnog tijela.
      • uspostavom kontrolnih tijela, Hrvatska je ispunila mjerilo 2. iz Poglavlja 12, bez zapošljavanja 700 veterinara u državnu službu, zadržala stečena specifična znanja u sustavu, osigurala izbjegavanje sukoba interesa budući akreditaciju provodi neovisno tijelo Hrvatska akreditacijska agencija, a koja je usklađena sa sustavom Europskog akreditacijskog tijela (European Accreditation (EA)),
      • postupak akreditacije zahtijevao je iznimna ulaganja u ljudske i materijalne resurse, koje su veterinarske organizacije izdvojile iz vlastitih sredstava, kako bi u skladu s EU zakonodavstvom mogle obavljati službene kontrole, za koje država u danom trenutku nije imala vlastite resurse.
        Ilustracije radi, veterinarske organizacije su za postupak akreditacije koji vrijedi 5 godina uložile više od 8.000.000,00 kn, vlastitih sredstava.

        Budući da ni danas država za obavljanje navedenih poslova nema vlastite resurse, ne bi bilo razumno odbaciti uspostavljeni funkcionalni i od EU Komisije verificiran sustav te krenuti u uspostavu novog sustava, koji podrazumijeva zapošljavanje novih državnih službenika, njihovu edukaciju i opremanje na teret Državnog proračuna.

      • u skladu s odredbama Uredbe 882/2004 o službenim kontrolama, Hrvatska je kao model financiranja službenih kontrola izabrala – model minimalnih cijena, a u interesu najnižih cijena za gospodarske subjekte odnosno hrvatske proizvođače hrane,
      • Opća uprava za zdravstvo i sigurnost hrane, odnosno Health and Food Audits and Analysis (HFAA) – European Commission, u svim zemljama redovito provodi više puta godišnje, revizije i inspekcije nadležnih tijela s ciljem osiguranja pravilnog provođenja zakonodavstva EU o sigurnosti hrane i hrane za životinje, zdravlja životinja, dobrobiti životinja, zdravlja bilja i na području medicinskih proizvoda. Ovdje ističemo da u nalazima njihovih misija stoji da je postojeći sustav u RH dobro postavljen i da je funkcionalan.
      • Sukladno Kodeksu OIE-a, da je na čelu sustava Chief Veterinary Officer (CVO) te da on osigurava instrument nadzora i kontrole provedbe mjera, a što je naročito bitno u kriznim situacijama koje se odnose na bolesti životinja i zoonoze i sigurnost hrane, kao i na davanje određenih jamstava za otklanjanje utvrđenih nesukladnosti.
    3. osiguranje administrativnih kapaciteta za primjenu EU aquis Poglavlja 12.

Vezano za izradu nacrta prijedloga Zakona o državnom inspektoratu, načelno podržavamo ideju kojom se planira objedinjavanje inspekcijskih službi u Državnom inspektoratu, s ciljem povećanja njihovih efikasnosti i smanjenja opterećenja gospodarskih subjekata.

Uvidom u Nacionalni program reformi 2018., u Prilogu 1: Glavni ciljevi, reformska područja i mjere ekonomske politike, pod točkom 1.1.5 navedeno je kao cilj:
1) Stvoriti aktivni pristup inspekcija u kontroli poslovanja gospodarskih subjekata, kroz koordinirane nadzore inspekcija koje nadziru poslovanje pojedinog gospodarskog subjekta i
2) Smanjiti razinu represije prema gospodarskim subjektima u slučajevima utvrđivanja lakših prekršaja, te je pod Pokazateljima rezultata mjera – Polazna vrijednost, navedeno: Poduzetnike u djelatnostima trgovine, ugostiteljstva, turizma i drugih uslužnih djelatnosti nadzire preko 10 inspekcijskih službi, bez učinkovite koordinacije u obavljanju planiranih nadzora.

Taj se prijedlog ne odnosi i ne može se odnositi na veterinarsku inspekciju koja je nadležna za zdravlje ljudi i životinja.

Ovdje ističemo primarnu zadaću veterinarske djelatnosti, a to je osiguranje zaštite zdravlja životinja i ljudi, putem otkrivanja, sprječavanja unošenja, kontrole i iskorjenjivanja zaraznih i nametničkih bolesti, zaštite dobrobiti životinja, kontrole proizvodnje i prometa hrane životinjskog podrijetla u cilju osiguranja visoke razine sigurnosti hrane za domaće potrošače i u međunarodnom prometu, te veterinarske zaštite okoliša.

S obzirom na navedene specifičnosti zadaća, koje se prvenstveno odnose na kontrolu i nadzor nad mogućom prisutnošću uzročnika bolesti kod živih životinja ili proizvoda životinjskog podrijetla, osim godišnjih i višegodišnjih planova inspekcijskog nadzora, veterinarska inspekcija provodi i hitne inspekcijske nadzore u kriznim situacijama pojave i sprječavanje širenja epidemija temeljem epidemioloških analiza i procjena stručnih veterinarskih epidemioloških službi.

U skladu sa EU legislativom, hrvatska veterinarska služba izrađuje i redovito ažurira Krizne planove u slučaju pojave ili moguće pojave zaraznih bolesti, a koje mogu imati katastrofalan utjecaj na zdravlje ljudi i životinja te gospodarstvo u zemlji.
Navodimo uspješne primjere sprječavanja unošenja goveđe spongiformne encefalopatije („kravlje ludilo“) u Republiku Hrvatsku, te uspješno rano otkrivanje putem uspostavljenih monitoringa i sprječavanje širenja influence ptica, bolesti plavog jezika, bolesti kvrgave kože. Ističemo i promjenu politike kontrole klasične kuge svinja od obaveznog cijepljenja do 2005. godine (godišnji trošak iz državnog proračuna 38 milijuna kuna), na politiku zabrane cijepljenja (godišnji trošak iz državnog proračuna 2 milijuna kuna) uz ostvareni cilj za hrvatske proizvođače i poduzetnike u svinjogojstvu i preradi proizvoda podrijetlom od svinja, nesmetani promet unutar EU i izvoza živih svinja, mesa i proizvoda na sva tržišta bez ograničenja.

Zadaća veterinara, a time i veterinarskog inspektora u društvu je zaštita zdravlja ljudi od bolesti koje se putem životinja i proizvoda podrijetlom od životinja mogu prenijeti na ljude, zaštita zdravlja i dobrobiti životinja, osiguranje hrane (samodostatnost u proizvodnji) i sigurnosti hrane (kontrolirana i zdravstveno ispravna hrana) u zemlji.

Polazeći od navedenoga, odnosno činjenice da:

  • je obveza RH u potpunosti provoditi važeće EU propise, ali integriranim pristupom i kompetentnim stručnjacima može utjecati na njihov sadržaj u toku donošenja,
  • su sigurnost hrane i jedinstveni pristup jačanju sigurnosti hrane kroz cijeli proizvodni lanac, od strane Europske Komisije naznačeni kao prioritet u aktivnostima nadležnih tijela,
  • iako se hrana ne životinjskog podrijetla konzumira u znatno većem postotku od hrane životinjskog podrijetla, preko 90% rizika vezanih uz konzumaciju hrane se odnosi na hranu životinjskog podrijetla,
  • je zdravstvena ispravnost hrane neodvojiva od zaštite zdravlja životinja, zaštite dobrobiti životinja, kao i nadzora proizvodnje, prometa i potrošnje hrane za životinje,
  • Republika Hrvatska putem sufinanciranja osigurava značajna financijska sredstva iz europskog proračuna za provođenje programa sprječavanja, otkrivanja, suzbijanja i iskorjenjivanja zaraznih bolesti životinja. Sredstva mogu biti ostvarena ako se programi provode planski, koordinirano, svrsishodno i s dokumentiranim rezultatima.

    Za dosadašnju uspješnost provedenih programa jedan od najznačajnijih faktora bila je hijerarhijski uspostavljena nadređenost kao i mogućnost brze i efikasne komunikacije unutar Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane odnosno veterinarske inspekcije koja je u njenom sastavu.

  • svaku pošiljku životinja i proizvoda životinjskog podrijetla u domaćem, unutarnjem (zemlje članice EU) i prometu sa trećim zemljama, odnosno izvozu iz HR, može, bez iznimke, potpisati jedino nadležni veterinar,
  • od osnutka Hrvatske države do danas, veterinarska inspekcija nikada nije izdvajana iz jedinstvenog nadležnog tijela niti uključivana kao organizacijska jedinica (u uspostavljeni pa 2014. g. ukinuti) Inspektorat,
  • je neminovan pristup „od polja do stola“ kako bi se uspostavio jedinstveni nadzor nad hranom, od primarne proizvodnje do krajnjeg potrošača, a što podrazumijeva usku suradnju i svakodnevnu intenzivnu aktivnost upravnog i inspekcijskog dijela istog nadležnog tijela pod upravljanjem jednog čelnika nadležnog veterinarskog tijela, odnosno glavnog veterinara u zemlji (Chief Veterinary Officer), u skladu sa zakonima iz područja veterinarske nadležnosti – čelnika Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane, i prema međunarodnim standardima Svjetske organizacije za zdravlje životinja,

vjerujemo da će se donijeti ispravna odluka o neizdvajanju veterinarske inspekcije iz dokazano uspješne integrirane organizacije veterinarske službe u Republici Hrvatskoj u Ministarstvu poljoprivrede – Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane te da će ista odluka biti u cilju daljeg zadržavanja povoljne epidemiološke situacije stanja zdravlja životinja i sigurnosti hrane na području Republike Hrvatske i nesmetane trgovine životinjama i proizvodima životinjskog podrijetla podrijetlom iz Hrvatske, te da ova odluka ni na koji način neće utjecati na rad planirane buduće uspostave Državnog inspektorata.

Vezani sadržaji

Značaj veterinarske laboratorijske dijagnostike i praćenja bolesti pčela za javno zdravstvo

Urednik

Utvrđene dodatne aktivnosti s obzirom na pojavu slinavke i šapa u Republici Njemačkoj

Urednik

Održan simpozij “Suvremeni pristupi u prevenciji i kontroli bolesti pčela”

Urednik

7. Hrvatski veterinarski kongres

Urednik

Agroproteinka domaćin terenske nastave studenata Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Urednik

U Osijeku obilježen Svjetski dan sigurnosti hrane

Urednik

Ova web stranica koristi kolačiće radi poboljšanja korisničkog doživljaja pri njezinom korištenju. Korištenjem ove stranice suglasni ste s tim. Prihvati Više