Delegirana tijelaUprava za veterinarstvo i sigurnost hrane

Kontrolna tijela – organizacija službenih kontrola u Republici Hrvatskoj

Siniša Mandek, dr. med. vet.

Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane, Ministarstvo poljoprivrede

Izlaganje sa skupa VETERINARSKI DANI 2013

Uvod


Siniša Mandek, Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane Ministarstva poljoprivrede
Siniša Mandek, Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane Ministarstva poljoprivrede
S pristupom Republike Hrvatske Europskoj uniji službene kontrole u Republici Hrvatskoj prestale su obavljati ovlaštene veterinarske organizacije, već ih od 01. srpnja 2013. godine obavljaju veterinarska inspekcija ili ovlaštene veterinarske organizacije akreditirane sukladno normi HRN EN ISO/IEC 17 020 – kontrolna tijela.

Kontrolna tijela su definirana kao veterinarske organizacije kojima Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane (u daljnjem tekstu: Uprava), Ministarstva poljoprivrede (u daljnjem tekstu: MP) povjerava pojedine poslove službenih kontrola hrane životinjskog podrijetla uz uvjete da su nepristrana i nisu ni u kakvom sukobu interesa u svezi s povjerenim poslovima i da su akreditirana u skladu s hrvatskim normama.

Službena kontrola znači svaki oblik kontrole koju nadležno tijelo, odnosno tijela nadležna za provođenje inspekcije provode sa ciljem verifikacije sukladnosti propisa o hrani i hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja.

Međunarodno priznati način dokazivanja osposobljenosti za ocjenjivanje sukladnosti je akreditacija.

Akreditacijom se dokazuje kompetentnost za obavljanje određenih ispitivanja, mjerenja, certifikacije ili tehničkog nadzora/inspekcije. Akreditacija je postupak kojim neovisno akreditacijsko tijelo službeno potvrđuje pravnoj ili fizičkoj osobi da je sposobna provoditi određene poslove.

Akreditirana tijela daju povjerenje u usluge ispitivanja, certifikacije i inspekcije bez obzira radi li se o usluzi Državnoj upravi (zakonom uređeno područje) ili naručitelju po ugovoru (dragovoljno područje).

II. Zakonodavstvo


Zakonski i podzakonski akti kojima su regulirana kontrolna tijela u Europskoj uniji i Republici Hrvatskoj su:

  1. Uredba (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o službenim kontrolama koje se provode radi provjeravanja poštivanja propisa o hrani i hrani za životinje te propisa o zdravlju i dobrobiti životinja (SL L 165, 30. 4. 2004., sa svim izmjenama i dopunama) – u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 882/2004,
  2. Zakon o veterinarstvu („Narodne novine“ broj 82/13),
  3. Zakon o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja („Narodne novine“ broj 81/13),
  4. Pravilnik o uvjetima kojima moraju udovoljavati veterinarske organizacije, veterinarska praksa i veterinarska služba u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti („Narodne novine“ broj 103/13).

2007. godine donošenjem Zakona o veterinarstvu („Narodne novine“ broj 41/07 i 55/11) i Zakona o hrani („Narodne novine“ broj 41/07 i 55/11) postavljeni su zakonski temelji za uvođenje kontrolnih tijela u poslove službenih kontrola hrane životinjskog podrijetla.

Donošenjem ove godine novoga Zakona o veterinarstvu („Narodne novine“ broj 82/13) kontrolna tijela definirana su u članku 115. kao veterinarske organizacije kojima Uprava, povjerava pojedine poslove službenih kontrola hrane životinjskog podrijetla uz uvjete da su nepristrana i nisu ni u kakvom sukobu interesa u svezi s povjerenim poslovima i da su akreditirana u skladu s hrvatskim normama u skladu s Uredbom (EZ) br. 882/2004.

Zakonom o službenim kontrolama koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti utvrđuju se nadležna tijela i njihove zadaće vezano uz organizaciju, koordinaciju i provedbu službenih kontrola, provedba službenih kontrola, načini suradnje, komunikacije i izvješćivanja, uređuje sustav službenih i referentnih laboratorija te prekršajne odredbe.

Nadležno tijelo može prenijeti određene zadaće u vezi sa službenim kontrolama na jedno ili više kontrolnih tijela.
Kontrolnom tijelu mogu se prenijeti određeni poslovi službenih kontrola samo ako:

  1. postoji točan opis poslova, koje kontrolno tijelo smije obavljati, i uvjeta pod kojima ih smije provoditi;
  2. postoji dokaz da kontrolno tijelo:
    • a) raspolaže stručnošću, opremom i infrastrukturom neophodnom za obavljanje poslova koji su mu preneseni,
    • b) raspolaže dovoljnim brojem odgovarajuće kvalificiranog i iskusnog osoblja, i
    • c) nepristrano je i ne postoji sukob interesa u odnosu na obavljanje poslova koji su mu preneseni;
  3. kontrolno tijelo obavlja poslove i akreditirano je u skladu s hrvatskom normom o općim zahtjevima za rad različitih vrsta tijela koja provode inspekciju HRN EN ISO/IEC 17 020 i/ili u skladu s drugom odgovarajućom hrvatskom normom s obzirom na prenesene zadaće;
  4. laboratoriji posluju u skladu s hrvatskim normama;
  5. kontrolno tijelo obavještava nadležno tijelo o rezultatima provedenih kontrola redovito i kad god to nadležno tijelo zatraži. Ako rezultati kontrola ukazuju na nesukladnost ili upućuju na vjerojatnost nesukladnosti, kontrolno tijelo mora odmah obavijestiti nadležno tijelo;
  6. postoji učinkovita i djelotvorna koordinacija između nadležnog i kontrolnog tijela.

Nadležno tijelo organizira prema potrebi reviziju ili inspekciju kontrolnih tijela na koje je prenijelo određene poslove. Ako se na temelju revizije ili inspekcije pokaže da kontrolna tijela ne obavljaju u skladu s propisanim prenesene im zadaće, nadležno tijelo može oduzeti ovlaštenje. Ako kontrolno tijelo ne poduzme odgovarajuće i pravodobne mjere za uklanjanje uočenih nedostataka, ovlaštenje se oduzima bez odlaganja.

Prije pristupanja Europskoj uniji nadležno tijelo koje prenosi neke određene poslove na kontrolno tijelo obaviještava Europsku komisiju. Obavijest mora sadržavati detaljan opis:
a. nadležnog tijela koje će prenijeti poslove;
b. poslova koji se prenose; i
c. kontrolnog tijela na koje se poslovi prenose.

Pravilnikom o uvjetima kojima moraju udovoljavati veterinarske organizacije, veterinarska praksa i veterinarska služba u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti propisani su posebni uvjeti kojima moraju udovoljavati veterinarske stanice i veterinarske ambulante za obavljanje poslova kontrolnih tijela:
Veterinarske organizacije moraju za obavljanje službenih kontrola hrane životinjskog podrijetla, hrane za životinje i nusproizvoda životinjskog podrijetla koji se ne koriste za prehranu ljudi kao kontrolna tijela ispunjavati sljedeće uvjete:
– moraju biti nepristrane i ne smiju biti ni u kakvom sukobu interesa u svezi s povjerenim poslovima;
– moraju biti akreditirane u skladu s normom HRN EN ISO/IEC 17 020;
– moraju dokazati nadležnom tijelu da su akreditirane za točno određene prenesene zadaće dokumentacijom standardnih operativnih postupaka (SOP) i uputa potvrđenih od strane Hrvatske akreditacijske agencije;
– raspolagati dovoljnim brojem odgovarajuće kvalificiranog i iskusnog osoblja koje nije u sukobu interesa u obavljanju službenih kontrola;
– veterinari kontrolnog tijela moraju ispunjavati uvjete propisane člankom 6. Uredbe (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o službenim kontrolama koje se provode radi provjeravanja poštivanja propisa o hrani i hrani za životinje te propisa o zdravlju i dobrobiti životinja (SL L 165, 30. 4. 2004.).

U svim slučajevima kada se utvrde nepravilnosti/nesukladnosti, ovlašteni veterinar kontrolnog tijela dužan je u roku od 24 sata od obavljene službene kontrole izvijestiti veterinarskog inspektora/službenog veterinara koji je nadležan za poduzimanje mjera.

Edukacija veterinara kontrolnog tijela mora obuhvatiti sljedeća navedena područja:

a) Različite tehnike nadzora, kao revizija, uzimanje uzoraka i inspekcija,
b) Postupke kontrole,
c) Propise o hrani i hrani za životinje,
d) Različite faze proizvodnje, prerade i distribucije, kao i moguće rizike po zdravlje ljudi, i prema potrebi, zdravlje životinja i biljaka, te za okoliš,
e) Procjenu nesukladnosti s propisima o hrani i hrani za životinje,
f) Opasnosti pri proizvodnji hrane i hrane za životinja,
g) Procjene primjene postupka HACCP-a,
h) Sustave upravljanja, poput programa osiguranja kvalitete subjekata u poslovanju s hranom i hranom za životinje i njihove procjena, ukoliko su važni za ispunjavanje zahtjeva propisa za hranu i hranu za životinje,
i) Sustave službenog certificiranja,
j) Krizne planove za slučajeve iznenadne opasnosti, uključujući komunikaciju između zemalja članica i Europske zajednice,
k) Propisane postupke i provedbu službenih kontrola,
l) Pregled pisanih, dokumentarnih materijala ili drugih evidencija, uključujući i onih u vezi s međulaboratorijskim poredbenim testiranjem, akreditacije i procjene rizika, koji bi mogli biti važni prilikom procjene sukladnosti s propisima o hrani i hrani za životinje; time se mogu obuhvatiti i financijski i komercijalni aspekti,
m) Sva ostala područja, uključujući zdravlje i dobrobit životinja, koja su potrebna da bi se osigurala provedba službenih kontrola.

Pravilnikom o uvjetima kojima moraju udovoljavati veterinarske organizacije, veterinarska praksa i veterinarska služba u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti propisani su poslovi službenih kontrola koji se veterinarskim organizacijama kao kontrolnim tijelima mogu se povjeriti:

  1. zadaci u poslovima revizije i kontrole dobre proizvođačke prakse i dobre
    higijenske prakse te postupaka vezanih uz primjenu načela koja se temelje na
    sustavu analize opasnosti i kritičnih kontrolnih točaka;
  2. zadaci u inspekcijskim poslovima:
    • a. prikupljanje podataka o prehrambenom lancu;
    • b. ante mortem pregled;
    • c. kontrola postupanja u skladu s propisima o dobrobiti;
    • d. post mortem pregled;
    • e. kontrola postupanja sa specificiranim rizičnim materijalima i ostalim nusproizvodima;
  3. uzorkovanje za laboratorijsko ispitivanje;
  4. uzorkovanje u svrhu monitoringa;
  5. kontrola sukladnosti s odredbama Uredbe (EZ) br. 853/2004 Europskog
    parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o utvrđivanju određenih higijenskih
    pravila za hranu životinjskog podrijetla (SL L 139, 30. 4. 2004.), koje se
    odnose na primjenu identifikacijskih oznaka, kao i provjere sukladnosti s
    ostalim zahtjevima sljedivosti;
  6. certificiranje.

Postupak povjeravanja poslova propisan je člankom 110. Zakona o veterinarstvu – poslovi službenih kontrola povjeravaju se veterinarskim organizacijama koje ispunjavaju uvjete na temelju javnog natječaja.

III. Hrvatska akreditacijska agencija (HAA)


HAA je neovisna i neprofitna javna ustanova koja obavlja poslove nacionalne službe za akreditaciju u Republici Hrvatskoj, a osnovana radi provedbe hrvatskog tehničkog zakonodavstva koje je usklađeno s pravnom stečevinom Europske unije (acquis communautaire). Tehničkim se propisima uređuje sigurnost proizvoda i sloboda kretanja na unutarnjem tržištu, zaštita zdravlja građana, zaštita potrošača, zaštita okoliša i druga područja od javnog interesa.

HAA je neovisna, neprofitna i nekomercijalna nacionalna akreditacijska ustanova i zadovoljava sve zahtjeve međunarodne i europske norme za akreditacijska tijela koja je u Republici Hrvatskoj prihvaćena kao hrvatska norma HRN EN ISO/IEC 17011:2005.

Djelatnost HAA obuhvaća poslove i zadatke koji su utvrđeni Zakonom o akreditaciji, i to:
HAA je punopravni član EA i potpisnik EA MLA (Europska suradnja na akreditaciji) i član ILAC i potpisnik ILAC MRA ( Međunarodna organizacija za akreditaciju laboratorija).
Pravila akreditiranja su u skladu s europskim normama iz serije 45000 i međunarodnim normama iz serije 17000 koje su prihvaćene kao hrvatske norme, kao i pravilima i vodičima EA, ILAC i IAF.

Postupak akreditacije opisan je u dijagramu 1.

Postupak akreditacije
Postupak akreditacije

IV. Nadzor kontrolnih tijela


HAA provodi nadzor nad akreditiranim tijelima s ciljem osiguravanja stalnog zadovoljenja propisanih zahtjeva za obavljanje poslova za koje je akreditacija dodijeljena.
Uvjet za održavanje potvrde o akreditaciji je trajno i potpuno zadovoljavanje akreditacijskih kriterija.
Nadzor se provodi tijekom cijelog nadzornog razdoblja koje traje od dana izdavanja potvrde o akreditaciji do dana isteka njene važnosti.

Vrste nadzornih pregleda kontrolnih tijela raspoređene su u četiri razine kontrole provedbe poslova:

  1. Samokontrole kontrolnih tijela,
  2. Audit HAA (redovni godišnji i po potrebi izvanredni),
  3. Nadzor veterinarske inspekcije,
  4. Revizija koju organizira nadležno tijelo.

V. Postupak povjeravanja poslova službenih kontrola kontrolnom tijelu


MP je donijelo Pravilnik o uvjetima kojima moraju udovoljavati veterinarske organizacije, veterinarska praksa i veterinarska služba u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti koji je objavljen u „Narodnim novinama“ broj 45/09 10. travnja 2009. godine.
U članku 55. predmetnog Pravilnika bilo je propisano da se veterinarskim organizacijama kojima su povjereni poslovi javnih ovlasti po obavljenim natječajima na temelju odredaba Zakona o veterinarstvu mogu se povjeriti poslovi službenih kontrola kao kontrolnim tijelima bez objavljivanja novog natječaja, ako ispune uvjete do 30. lipnja 2010. Kasnije je izmjenama istoga Pravilnika rok još dva puta produžavan najprije do 31. prosinca 2011. godine, a zatim do 30. lipnja 2012. godine.

Poslovi koje Uprava ugovorima povjerava kontrolnim tijelima su:

  1. Zadaci u poslovima revizije i kontrole dobre proizvođačke prakse i dobre higijenske prakse te postupaka vezanih uz primjenu načela koja se temelje na sustavu analize opasnosti i kritičnih kontrolnih točaka;
  2. Zadaci u inspekcijskim poslovima:
    • a. prikupljanje podataka o prehrambenom lancu;
    • b. ante mortem pregled;
    • c. kontrola postupanja u skladu s propisima o dobrobiti;
    • d. post mortem pregled;
    • e. kontrola postupanja sa specifičnim rizičnim materijalima i ostalim nusproizvodima životinjskog podrijetla koji nisu za prehranu ljudi;
  3. Uzorkovanje za laboratorijsko ispitivanje;
  4. Uzorkovanje u svrhu monitoringa;
  5. Kontrola sukladnosti s odredbama Pravilnika o higijeni hrane životinjskog podrijetla koje se odnose na primjenu identifikacijskih oznaka, kao i provjere sukladnosti s ostalim zahtjevima sljedivosti.

Mjesto obavljanja poslova kontrolnih tijela su objekti objavljeni na službenim web stranicama Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja upisani u:

  1. Upisnik odobrenih objekata u poslovanju s hranom,
  2. Upisnik objekata u poslovanju s hranom odobrenih pod posebnim uvjetima,
  3. Upisnik registriranih objekata u poslovanju s hranom životinjskog podrijetla,
  4. Upisnik objekata u poslovanju s nusproizvodima životinjskog podrijetla koji nisu za prehranu ljudi,
  5. Upisnike odobrenih i registriranih objekata u poslovanju s hranom za životinje.

Uvjeti koje kontrolno tijelo mora ispuniti za sklapanje Ugovora s Upravom su:

  1. kontrolno tijelo je nepristrano i nije u sukobu interesa u svezi s povjerenim poslovima,
  2. kontrolno tijelo raspolaže dovoljnim brojem odgovarajućeg kvalificiranog i iskusnog osoblja koje nije u sukobu interesa u obavljanju službenih kontrola,
  3. kontrolno tijelo raspolaže stručnošću, opremom i infrastrukturom neophodnom za obavljanje poslova.
Kontrolna tijela 20.10.2011.
Slika 1. Stanje na dan 20. listopada 2011. godine.

Do 30. lipnja 2012. ukupno je postupak akreditacije završilo 57 veterinarskih organizacija kojim su sukladno Pravilniku povjereni poslovi kontrolnih tijela.

Tablica 1. Kontrolna tijela u Republici Hrvatskoj na dan 30. lipnja 2012. godine
Tablica 1. Kontrolna tijela u Republici Hrvatskoj na dan 30. lipnja 2012. godine

Veterinarske organizacije u Republici Hrvatskoj koja su završila postupak akreditacije nakon 30. lipnja 2012. godine:
1. VETERINARSKA AMBULANTA BENKOVAC d.o.o.
2. VETERINARSKA AMBULANTA DRNIŠ d.o.o.
3. VETERINARSKA AMBULANTA OBROVAC d.d.
4. VETERINARSKA STANICA ČAZMA d.o.o.
5. VETERINARSKA STANICA d.o.o. GAREŠNICA
6. VETERINARSKA STANICA ŽUPANJA d.o.o.
7. VETERINARSKA STANICA SINJ d.o.o.
8. VETERINARSKA STANICA VIROVITICA d.o.o.

U „Narodnim novinama“, broj 145/12 od 27. prosinca 2012. godine objavljen je natječaj za dodjelu javnih ovlasti u sustavu provedbe poslova službenih kontrola hrane životinjskog podrijetla, nusproizvoda životinjskog podrijetla koji nisu za prehranu ljudi te hrane za životinje (u daljnjem tekstu: službenih kontrola) kontrolnom tijelu.

Mjesta obavljanja poslova su odobreni objekti, objekti odobreni pod posebnim uvjetima, registrirani objektima u poslovanju s hranom životinjskog podrijetla te registrirane farme.

Za odabir najpovoljnije ponude primjenjuju se sljedeći kriteriji:

Sustav bodovanja utvrđen u Obrascu za bodovanje na natječaju za dodjelu javnih ovlasti u obavljanju poslova službenih kontrola u kojem se boduju:

1. dostupnost usluge u smislu lociranosti objekta veterinarske organizacije u odnosu na jedinice lokalne samouprave u kojima se provode poslovi koji su predmet natječaja,
2. stručno iskustvo i educiranost veterinara koji će obavljati povjerene poslove,
3. tehnička, stručna i financijska sposobnost podnositelja ponude,
4. akreditacije u odnosu na poslove koji se povjeravaju – popisom standardnih operativnih postupaka (SOP) i uputa potvrđenih od strane Hrvatske akreditacijske agencije,
5. cjelokupnost i racionalnost plana o tehničkoj i kadrovskoj opremljenosti te organizacijskim sposobnostima za provedbu dodijeljenih poslova,
6. iskustvo ispunjavanja ugovornih obveza prema Upravi.

Provedbom predmetnog natječaja u Republici Hrvatskoj ima 56 kontrolnih tijela s 246 ovlaštenih veterinara kontrolnih tijela s kojima su zaključeni Ugovori.

Tablica 3. Kontrolna tijela u Republici Hrvatskoj na dan 30. lipanj 2013. godine.
Tablica 3. Kontrolna tijela u Republici Hrvatskoj na dan 30. lipanj 2013. godine.

Veterinarska ambulanta Vrgorac d.o.o. raskinula je Ugovor s Upravom.
Slika 2. Stanje na dan 30. lipanj 2013. godine.
Slika 2. Stanje na dan 30. lipanj 2013. godine.


Legenda: 1. Plavo – područja lokalne samouprave gdje povjerene poslove službenih kontrola provode kontrolna tijela; 2. Zeleno – područja lokalne samouprave gdje povjerene poslove službenih kontrola provode veterinarski inspektori; 3. Rozo – područja lokalne samouprave gdje povjerene poslove službenih kontrola provode veterinarski inspektori i kontrolna tijela

Od 01. srpnja 2013. godine ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju osigurano je nakon 5 godina pripreme da se poslovi službenih kontrola u Republici Hrvatskoj obavljaju u skladu s Uredbom br. 882/2004.
U tijeku je raspisivanje novih natječaja za obavljanje poslova kontrolnih tijela budući da većina Ugovora istječe do kraja ove godine.

VI. Prednosti organizacije službenih kontrola u Republici Hrvatskoj


  1. Akreditacija je mjera za uspostavu povjerenja na tržištu proizvoda i usluga, jer znači nezavisnu i nepristranu ocjenu osposobljenosti tijela koja obavljaju umjeravanja, ispitivanja, certifikaciju proizvoda, procesa i usluga, sustava upravljanja, osoblja te inspekciju. To je temeljna tehnička infrastruktura za kvalitetu u zemlji koja povezana s europskim i međunarodnim sustavom
    osigurava prepoznatljivost, prihvaćanje i priznavanje hrvatskoga sustava ocjene sukladnosti.
  2. Kontrolna tijela su skladu s hrvatskim i europskim zakonodavstvom.
  3. Upravljanje kvalitetom – sva kontrolna tijela imaju implementiran sustav upravljanja kvalitetom, odnosno dokazivanje sukladnosti usluge s odredbama propisa, norma i ugovornih tehničkih specifikacija što je pretpostavka kvalitetnog obavljanja povjerenih poslova.
  4. Visoki zahtjevi kvalitete, jamstvo su za sigurnost, pouzdanost i točnost u obavljanju poslova službenih kontrola te Upravi osiguravaju veću odgovornost za provedbu službenih kontrola životinja, hrane životinjskog podrijetla hrane za životinje, nusproizvoda i od njih dobivenih proizvoda, VMP i rezidue, jer je to osnova povjerenja u:
    • a. provedena ispitivanja,
    • b. certifikaciju proizvoda,
    • c. sustava upravljanja, osoblja i proizvoda te rad inspekcijskih tijela.
  5. Četiri su razine kontrole provedbe poslova:
    • a. Samokontrole kontrolnih tijela,
    • b. Audit HAA (redovni godišnji i po potrebi izvanredni),
    • c. Nadzor veterinarske inspekcije,
    • d. Revizija koju organizira nadležno tijelo,
  6. Veliki broj kontrolnih tijela osigurava Upravi veću fleksibilnost u organizaciji službenih kontrola.
  7. Smanjenje Državnog aparata. Prijenos javnih ovlasti na pravne osobe efikasan je način provedbe službenih kontrola, budući da omogućuju kvalitetno funkcioniranje sustava sa manjim brojem stalno zaposlenih državnih službenika, a smanjuje rizik stvaranja viška zaposlenih u državnoj službi zbog izglednog smanjenja kapaciteta pa i zatvaranja objekata, smanjuje troškove Državnog proračuna, jednostavniji je za nadzor i sankcioniranje.
  8. Visoka razina povjerenja. Uprava s kontrolnim tijelima sklapa dugoročni ugovor (5 godina) u kojem se specificirani poslovi koji se povjeravaju, a usklađeni su s akreditacijom, a odnose sa kontrolnim tijelima razvija na bazi povjerenja, savjetovanja, te suradnje u poboljšanju kvalitete ili iznalaženju novih rješenja.

Vezani sadržaji

Održana radionica ‘Antimikrobna rezistencija i razborita primjena veterinarskih lijekova’

Urednik

Odluka o visini i opsegu naknada za troškove provedbe propisanih mjera iz područja veterinarstva

Urednik

Novi slučaj visokopatogene influence u labuda na području Šibensko-kninske županije

Urednik

Službeni/ovlašteni veterinari – demografska slika u RH i usporedba sa situacijom u EU

Urednik

Održan prvi sastanak predstavnika Hrvatske veterinarske komore s novim ministrom poljoprivrede i potpredsjednikom Vlade Republike Hrvatske, Josipom Dabrom

Urednik

U Osijeku obilježen Svjetski dan sigurnosti hrane

Urednik

Ova web stranica koristi kolačiće radi poboljšanja korisničkog doživljaja pri njezinom korištenju. Korištenjem ove stranice suglasni ste s tim. Prihvati Više