KomentariKućni ljubimciZakonodavstvo

Mikročipiranje pasa – zakonska obveza fizičkih i pravnih osoba

U Hrvatskoj su trenutno važeća dva zakona koji sadrže odredbe vezane uz mikročipiranje pasa. To su Zakon o veterinarstvu ↗ (NN 082/2013, 28.6.2013.) i Zakon o zaštiti životinja ↗ (NN 102/2017, 18.10.2017.).

Iako milijuni savjesnih vlasnika to čine motivirani koristima, prvenstveno zbog lakšeg pronalaženja u slučaju da se pas izgubi, u Hrvatskoj mnoge vlasnike nije dovoljno niti zakonski motivirati da bi mikročipirali svoje pse, kao da žele da im se odlutali (ili ipak namjerno ostavljen) pas nikada ne vrati. Moguće je da pojedini vlasnici pasa nisu dobro informirani o ovoj zakonskoj obvezi, iako je vjerojatno znatno veći broj onih koji iz osobnih razloga ne omogućavaju označavanje svojih pasa mikročipom. Upućenijima u zakonodavstvo gotovo je nevjerojatno da se i danas o mikročipiranju pasa govori kao o samostalnoj odluci vlasnika, a ne zakonskoj obvezi koja u Hrvatskoj postoji od 2013. godine.

Lulo, križani ovčar, Sklonište za nezbrinute životinje Grada Zagreba

U cilju smanjenja broja neoznačenih pasa u Hrvatskoj i općih koristi kako za označenog psa tako i čitavu zajednicu, podsjećamo sve vlasnike pasa koji do sada nisu označeni mikročipom da je ovo označavanje njihova zakonska obaveza po osnovi Zakona o veterinarstvu (NN 082/2013, 28.6.2013.).
Odnedavno, novi Zakon o zaštiti životinja (NN 102/2017, 18.10.2017.) propisuje i obvezu navođenja broja mikročipa u slučaju oglašavanja pasa u smislu promjene vlasništva.
1.Člankom 45. Zakona o veterinarstvu (NN 082/2013) propisano je da svi psi moraju biti označeni mikročipom najkasnije 90 dana od dana štenjenja te upisani u Upisnik kućnih ljubimaca koji vodi Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane.


U suprotnom, sukladno Članku 162. istog Zakona, pravnoj osobi prijeti novčana kazna od 10.000,00 do 30.000,00 kuna, a odgovornoj osobi u pravnoj osobi te fizičkoj osobi novčana kazna od 2.000,00 do 6.000,00 kuna.
2.U Članku 74. Zakona o zaštiti životinja (NN 102/2017), navodi se obveza oglašivača da pri oglašavanju pasa u svrhu prodaje ili promjene vlasništva mora objaviti broj mikročipa psa, ali i broj mikročipa majke.


U suprotnom, prema Članku 88. istog Zakona, oglašivaču pravnoj osobi prijeti kazna od 8000,00 do 15.000,00 kuna.

Označavanje pasa mikročipom može imati više koristi. Brojne su vezane uz brzu i laku jedinstvenu identifikaciju psa koja omogućava npr. vraćanje izgubljenog psa vlasniku ili korištenje bilo kakvog budućeg ‘pametnog’ uređaja (samostalno otključavanje vrata svoje kuće, ‘pametne’ hranilice), a neke mogu biti i zdravstvene (npr. očitavanje tjelesne temperature psa korištenjem mikročipa).
Označavanje pasa mikročipom pomaže u sprječavanju napuštanja pasa od strane nesavjesnih vlasnika.
Opravdano je očekivati da će povećanjem broja mikročipiranih pasa biti manje napuštenih pasa, pa je mikročipiranje pasa korisna mjera u propisanom osiguranju njihove dobrobiti. Izbjegavanjem mikročipiranja, posljedice i troškove neodgovornog vlasništva ne snosi (nepoznati) vlasnik nego zajednica, što se tek suvremenijim zakonodavstvom nastoji promijeniti.

Upravni nadzor nad provedbom ovih Zakona i propisa donesenih na temelju ovih Zakona obavlja Ministarstvo, a inspekcijski nadzor provode veterinarski inspektori i granični veterinarski inspektori. Nadzor nad provedbom općih akata iz članka 49. stavka 4., članka 51. stavka 5. te članka 62. stavka 5. Zakona o zaštiti životinja (NN 102/2017, 18.10.2017.) provode komunalni redari kojima za tu svrhu Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane omogućuje uvid u bazu podataka Lysacan ↗.
Zakon o zaštiti životinja (NN 082/2013, 28.6.2013.) – izvadak



Zabrana prodaje životinja i oglašavanje
Članak 74.
(1) Zabranjeno je prodavati pse, mačke i pitome vretice u trgovinama za prodaju kućnih ljubimaca.
(2) Zabranjeno je prodavati životinje koje su još ovisne o majci ili koje se ne mogu samostalno hraniti te bolesne ili ozlijeđene životinje
(3) Pri oglašavanju pasa u svrhu prodaje ili promjene vlasništva prodavač mora osigurati, a oglašivač mora objaviti broj mikročipa psa i broj mikročipa majke psa.
[…]
Ovlasti komunalnog redara
Članak 80.
(1) U provedbi nadzora iz članka 75. stavka 3. ovoga Zakona komunalni redar je ovlašten:
– pregledati isprave na temelju kojih se može utvrditi identitet stranke i drugih osoba nazočnih nadzoru
– ući u prostore/prostorije u kojima se drže kućni ljubimci
– uzimati izjave stranaka i drugih osoba
– zatražiti od stranke podatke i dokumentaciju
– prikupljati dokaze na vizualni i drugi odgovarajući način
– očitati mikročip
– obavljati druge radnje u skladu sa svrhom nadzora
– podnositi kaznenu prijavu ili optužni prijedlog.
[…]
Članak 88.
(1) Novčanom kaznom od 8000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ako:
1. daje žive životinje kao nagrade u igrama na sreću (članak 5. stavak 2. točka 6.)
2. izlaže pse s kupiranim ušima i repovima, osim lovačkih pasa (članak 5. stavak 2. točka 35.)
3. ne da usmrtiti životinju koja trpi jaku i neotklonjivu bol (članak 11. stavak 5.)
4. ne prijavi udomljenje psa u roku od 72 sata (članak 65. stavak 1.)
5. ne prijavi gubitak kućnog ljubimca u roku od tri dana te gubitak psa u roku od 14 dana u skladu s člankom 67. stavkom 1. ovoga Zakona
6. ne prijavi nalazak životinje u roku od tri dana u skladu s člankom 67. stavkom 2. ovoga Zakona
7. pri oglašavanju pasa u svrhu prodaje ili promjene vlasništva ne objavi broj mikročipa psa i broj mikročipa majke psa u skladu s člankom 74. stavkom 3. ovoga Zakona.
[…]
Članak 94.
(1) Jedinice lokalne samouprave dužne su do 30. lipnja 2018. osigurati nadzor provedbe obveznog mikročipiranja pasa određenog propisom o veterinarstvu, kod posjednika pasa čiji psi nisu upisani u Upisnik kućnih ljubimaca.

Zakon o veterinarstvu (NN 082/2013, 28.6.2013.) – izvadak


Članak 45.
(1) Psi moraju biti označeni mikročipom najkasnije 90 dana od dana štenjenja.
(2) Svi psi, mačke i pitome vretice koji su označeni moraju biti upisani u Upisnik kućnih ljubimaca koji vodi Uprava.
(3) Vlasnik psa mora posjedovati Putovnicu za kućne ljubimce propisanu Odlukom Komisije 2003/803/EZ od 26. studenoga 2003. kojom se utvrđuju obrasci putovnica za kretanje pasa, mačaka i pitomih vretica unutar Zajednice (SL L 312, 27. 11. 2003.), (u daljnjem tekstu: Putovnica).
(4) Izdavanje Putovnice i unošenje podataka iz stavka 8. ovoga članka u Upisnik kućnih ljubimaca te cijepljenje pasa, mačaka i pitomih vretica, obveza je veterinarske organizacije i ambulante veterinarske prakse koje su za to ovlaštene.
(5) Za troškove označavanja i izdavanja Putovnice te upisa pasa, mačaka i pitomih vretica u Upisnik kućnih ljubimaca, posjednik plaća naknadu čiju visinu pravilnikom utvrđuje ministar.
(6) Posjednik je obvezan prijaviti nabavu psa, odnosno odjaviti psa u slučaju svakog gubitka posjeda životinje (nestanka, prodaje, darovanja, uginuća) u roku od 14 dana od nastalog događaja pravnoj ili fizičkoj osobi iz stavka 4. ovoga članka.
(7) Psi nad kojima nisu provedene propisane mjere iz stavka 4. ovoga članka smještaju se u sklonište na teret posjednika, odnosno jedinice lokalne samouprave ako posjednik nije poznat, a koje se mogu darovati, prodati ili usmrtiti u skladu s odredbama posebnog propisa o zaštiti životinja.
(8) Oblik, sadržaj i način vođenja Upisnika kućnih ljubimaca pravilnikom propisuje ministar.
(9) Uvjete i način označavanja te oblik obvezne oznake pravilnikom propisuje ministar ako propisima EU nije drugačije propisano.
[…]
Članak 162.
Novčanom kaznom od 10.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba, a novčanom kaznom od 2.000,00 do 6.000,00 kuna odgovorna osoba u pravnoj osobi te fizička osoba ako postupa protivno odredbama o označavanju pasa, mačaka i pitomih vretica iz članka 45. stavaka 1., 2., 3. i 6., odnosno propisa donesenih na temelju članka 45. stavaka 8. i 9. ovoga Zakona.

Vezani sadržaji

Međunarodni promet kućnih ljubimaca (psi, mačke i pitome vretice)

Urednik

Bi li moj GI pacijent trebao dobiti antibiotike ili nešto drugo?

Urednik

Alveolarna ehinokokoza u Hrvatskoj i dalje izvan kontrole

Urednik

Detekcija i karakterizacija infekcije psećim koronavirusom: enteralni pristup

Urednik

Epilepsija u praksi – što sve možemo bez napredne dijagnostike?

Urednik

Pregled brahicefalne opstruktivne bolesti dišnih putova: patofiziologija, dijagnoza, liječenje i perspektive

Urednik

Ova web stranica koristi kolačiće radi poboljšanja korisničkog doživljaja pri njezinom korištenju. Korištenjem ove stranice suglasni ste s tim. Prihvati Više