Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Ovo mišljenje iznosimo potaknuti odrednicama u nacrtu Zakona o državnom inspektoratu koja se odnose na izdvajanje veterinarske inspekcije iz Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane Ministarstva poljoprivrede u Državni inspektorat, a koje bi se zasigurno negativno odrazila na sva navedena područja djelovanja veterinarske struke.
Podržavajući načelno svaku reformu koja podiže razinu učinkovitosti kontrolnih tijela, kao i svih drugih javnih i državnih službi, dužni smo upozoriti na izvjesne negativne posljedice preustroja i premještanja veterinarske inspekcije u sastav Državnog inspektorata.
Svrha svake reforme zasigurno je podići učinkovitost, umanjiti troškove, podići kapacitete za reakciju u kriznim situacijama te postići pozitivan opći društveni učinak. Planiranim preustrojem veterinarske inspekcije niti jedan od navedenih ciljeva se ne ostvaruje nego bi ovakvo rješenje imalo upravo suprotan učinak.
Učinkovitost veterinarske inspekcije bi se zasigurno smanjila jer, po sadašnjem ustroju, doktori veterinarske medicine koji provode inspekcijski nadzor su zaposlenici ovlaštenih veterinarskih organizacija koja su sukladno dodijeljenim ovlastima istovremeno i kontrolna tijela. Ovaj ustroj jamči stalnu nazočnost doktora veterinarske medicine u uzgojima životinja zbog obavljanja poslova temeljne veterinarske djelatnosti tijekom čega kolege uočavaju potrebu za provođenjem inspekcijskog nadzora kojega onda i provode. U slučaju reforme inspekcijski poslovi će se na gospodarstvima provoditi rjeđe, a državni veterinarski inspektori neće biti upoznati sa svim specifičnim aspektima i rizicima te tekućim događajima u pojedinim uzgojima i na određenom području.
Financijski učinak predložene izmjene organizacije i ustroja veterinarske inspekcije bi zasigurno bio nepovoljan. Naime, takva izmjena ustroja podrazumijeva, radi održavanja sadašnje razine nadzora, zapošljavanje velikog broja državnih službenika u punom radnom vremenu financiranih u cijelosti iz državnog proračuna. Navedeno je značajno skuplje od sadašnjeg ustroja u kojem poslove veterinarske inspekcije obavljaju kolege zaposlene u veterinarskim organizacijama tako da su njihova primanja osigurana većim dijelom iz prihoda ovlaštenih veterinarskih organizacija, a samo dijelom, i to prema učinku, ostvarena iz državnog proračuna.
Nadalje, sadašnji ustroj se dokazao učinkovitim u više kriznih situacija kada su Republici Hrvatskoj prijetili značajni gospodarski gubici i izravna ugroza zdravlju ljudi. Podsjećamo na uspješno uspostavljen nadzor i provedbu mjera suzbijanja tijekom pojave svinjske kuge, ptičje gripe, bolesti plavog jezika ili provedbu kompleksnih mjera tijekom poplava u Slavoniji. Upravo postojeći učinkovit kratki zapovjedni lanac, od Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane do ovlaštenih veterinarskih organizacija, pokrivenost cijelog područja Republike Hrvatske s jasnom nadležnošću veterinarskih organizacija, omogućile su u kratkom vremenu osiguravanje velikog broja stručnih djelatnika za provedbu mjera nadzora i suzbijanja što je rezultiralo učinkovitim suzbijanjem navedenih i drugih bolesti.
Preustroj veterinarske inspekcije bi zasigurno rezultirao duljim vremenom reakcije od uočavanja problema, kao i poteškoćama u nadležnosti i osiguravanju dovoljnog broja stručnih osoba za provođenje potrebnih mjera. U konačnici, gospodarski gubici bili bi značajno veći s izravnim i neizravnim posljedicama za zdravlje životinja, ali i ljudi. Ovdje ističem da je neminovna skora pojava afričke svinjske kuge na području Republike Hrvatske koja će i uz postojeći ustroj predstavljati izniman izazov za veterinarsku struku, ali i cjelovito gospodarstvo Republike Hrvatske. Posebno naglašavam i moguće poteškoće u nadzoru zoonoza čime bi izravno bilo ugroženo i zdravlje građana Republike Hrvatske.
Sagledavajući društveni aspekt razmatranog preustroja, on bi zasigurno rezultirao zatvaranjem određenog broja veterinarskih organizacija čime bi pokrivenost cjelovitog područja Republike Hrvatske veterinarskim nadzorom i dostupnost veterinarskih usluga bila narušena. Navedeno bi prouzročilo i dodatne štete kroz gašenje malih obiteljskih gospodarstava na područjima koja bi ostala bez dostupne veterinarske usluge te posljedično ubrzalo i ovako negativne trendove u stočarstvu kao i iseljavanju građana Republike Hrvatske. Štete u stočarstvu bi se povećale i činjenicom da bi inspekcijske poslove obavljali državni službenici, a liječenje zaposlenici veterinarskih organizacija što bi, zbog razdvajanja tih prirodno povezanih djelatnosti, povećalo troškove istih.
Zaključno, molimo da razmotrite navedene argumente, te ih uzmete u obzir u donošenju konačne odluke o ustroju Državnog inspektorata. Samo ustrojavanje Državnog inspektorata podržavamo, ali ne i obuhvaćanje veterinarske inspekcije s obzirom na specifičnost područja djelatnosti i navedene negativne učinke i rizike kojima bi ovakav preustroj zasigurno rezultirao. Strahujemo da bi postojeći sustav veterinarske inspekcije, koji je višekratno pozitivno vrednovan od strane mjerodavnih tijela EU, preustrojem bio značajno narušen s dugoročnim višestrukim negativnim posljedicama.
Predloženim preuzimanjem veterinarske inspekcije u sastav Državnog inspektorata cilj je na jednom mjestu objediniti sve inspekcije koje su nadležne za službene kontrole hrane, a ne zadiranje u postojeći sustav kontrolnih tijela kojima su dodijeljene ovlasti, uključujući i ovlaštene veterinarske organizacije. Planiranim preustrojem ne zadire se u učinkovitost kontrolnih tijela, te stoga isto neće rezultirati smanjenjenjem broja kontrolnih tijela niti prenošenjem njihovih poslova na veterinarske inspektore. Cilj preustoja je ojačati sustav službenih kontrola hrane, kao i nadzor u cjelokupnom području veterinarstva i poljoprivrede.
Vezano:
- Argumenti za zadržavanje veterinarske inspekcije u jedinstvenom nadležnom tijelu izvan Državnog inspektorata
- Komentari Hrvatskog veterinarskog instituta na prijedlog Zakona o Državnom inspektoratu
- Sve li ništa: ide li sva veterinarska inspekcija u Državni inspektorat?
- Stav veterinarske struke prema nacrtu prijedloga Zakona o Državnom inspektoratu