Uvodno izlaganje sa skupa Veterinarski dani 2014
Dr. sc. Mirjana Mataušić-Pišl
pomoćnica ministra poljoprivrede
Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane
Ministarstvo poljoprivrede RH
Međutim, prije toga nakratko bih se osvrnula na katastrofalnu poplavu koja je zadesila tri općine – Gunju, Drenovce i Vrbanju – posebice tri naselja Gunju, Rajevo selo i Račinovce, s posljedicama o kojima smo bili više nego dobro informirani putem medija.
U toj kriznoj situaciji, veterinarska struka je pokazala da je jedinstvena i vrlo učinkovita. Zato bih se željela zahvaliti svim djelatnicima veterinarskih stanica i ambulanti koji su sudjelovali u suzbijanju šteta nastalih kako na životinjama tako i na svemu ostalom. Sudjelovalo je 36 veterinarskih organizacija sa 173 veterinara odnosno veterinara i veterinarskih tehničara, a od veterinarskih tehničara njih 55 su bili zaduženi za biosigurnosne mjere na granicama i taj mukotrpan posao su odradili na visokoj razini.
Naravno da se pritom moramo zahvaliti i svim ostalima koji su sudjelovali u suzbijanju velikih šteta, to jest Hrvatskoj veterinarskoj komori na njezinoj kooperativnosti i koordinaciji rada veterinarskih organizacija bez čega ne bi mogle tako dobro funkcionirati, Hrvatskoj vojsci, posebno gospodinu Željku Javoru, Hrvatskim šumama kao i Agroproteinki koja je od prvog dana bila na terenu. Njezinim zalaganjem i skupljanjem lešina svih uginulih životinja zapravo je spriječeno da dođe do epidemije velikih razmjera, tako da nismo imali pojavu nikakvih bolesti. Još jednom se zahvaljujem svim veterinarskim organizacijama jer ni u jednom času nije bilo nikakvih problema da se u bilo koje doba dana odrade poslovi koje je u datom trenutku trebalo odraditi.
A sad bih prešla na službene kontrole i na ono što nas sve posebno muči, njihovo provođenje. Naime, većina veterinarskih stanica – kontrolnih tijela – taj posao obavljaju na zavidnoj razini. Međutim, ima onih kod kojih su uočeni određeni nedostatci s kojima ću vas nešto kasnije upoznati. U ovoj godini bilo je akreditirano 56 kontrolnih tijela, međutim 5 od njih je nažalost odustalo, vjerojatno zbog toga što nisu vidjele financijski interes za obavljanje tih poslova tako da se na zadnji objavljeni natječaj javilo njih 51 sa ukupno 200 ovlaštenih veterinara. Ova kontrolna tijela obavljaju službene kontrole u više od 1.500 objekata u poslovanju s hranom. Učestalost tih službenih kontrola u pojedinim objektima je između 2 i 52 puta godišnje, ovisno o procjeni rizika za svaki taj subjekt, a ono što smo već na prošlim Veterinarskim danima najavili, mogu reći da je sad to konačno i realizirano – mesnice odnosno maloprodaje mesa su ušle u nadležnost veterinarske inspekcije, što znači da će od slijedeće godine i oni biti subjekti koje ćete vi kontrolirati. Trenutačno se radi revizija njihovog ukupnog broja i do sada ih je registrirano više od 1.500. Prema informacijama koje smo dobili od Ministarstva zdravlja – sanitarne inspekcije, koja ih je do sada kontrolirala, ima ih oko 3.000 uključujući i štandove sa rashladnim vitrinama za prodaju mesa. Na taj način će biti zaokružena čitava kontrola mesa odnosno njegova sljedivost. Gledajući broj provedenih službenih kontrola u prethodnom razdoblju, ukazala se potreba za smanjenjem učestalosti, povećavajući njihovu učinkovitost uzimajući u obzir povećanje broja EU sukladnih objekata. Trenutačno je u Republici Hrvatskoj 824 subjekta koji su u potpunosti usklađeni sa svim standardima EU dok je njih 92 ostalo nesukladnih, ali i oni su u postupku unapređenja. Potrebno je isto tako unaprijediti postupke službenih kontrola, pod akreditacijom sa normom ISO 17025. Za provođenje edukacija, seminara i radionica u okviru udruženja veterinara moram zahvaliti Hrvatskoj veterinarskoj komori i Veterinarskom fakultetu, a Hrvatskoj gospodarskoj komori na edukacijama za unapređenju sustava samokontrole subjekata. Na razini Uprave radimo na unaprjeđenju rada veterinarske inspekcije vezano za obavljanje službenih kontrola i verifikacija rada ovlaštenih veterinara. Potrebno je i radimo na tome da svi poslovni procesi budu informatizirani kako bi na taj način mogli ocijeniti kvalitetu obavljenih nadzora.
Sva izvješća FVO misija koje su u Hrvatskoj obavljale nadzor nad radom, kako vašim tako i našim, nisu do sada bila objavljivana javno. Međutim, od kada smo postali članica EU, sva izvješća, iz svih područja njihovog rada objavljena su na njihovim internetskim stranicama i možete ih i sami vidjeti, na hrvatskom jeziku. Najveći nedostatak koji se navodi u izvješćima nakon provedenih misija vezanih za rad kontrolnih tijela, je rizik od sukoba interesa. Rizik od sukoba interesa i uočene nesukladnosti u vezi s tim, bile su u tome da su službene kontrole obavljale iste osobe koje su u predmetnom objektu pružale i druge usluge npr. usluge DDD. Nije problem u pružanju takve usluge već je problem u tome što je takav subjekt imao direktan ugovor sa veterinarskom stanicom na način “kupac – prodavatelj usluga” što su ocijenili kao veliki sukob interesa. Isto tako, prigovoreno nam je da kontrolu, odnosno pregled na liniji klanja u klaonicama obavlja ista osoba koja je pružala veterinarske usluge posjedniku čije su životinje u predmetni objekt dovezene na klanje. Utvrđeno je da postoje slučajevi u kojima je ista osoba izdala Svjedodžbu o zdravstvenom stanju životinja, a taj je isti dokument kontrolirala kod ante mortem pregleda životinja koje su dovezene u klaonicu.
Ne može se desiti da iste osobe obavljaju uzorkovanje npr. na Salmonelu, a istodobno je ta ista organizacija odnosno isti veterinar određen za liječenje na gospodarstvu na kojem se obavljalo uzorkovanje. U nalazima FVO misija je utvrđeno i da određena pitanja na kontrolnoj listi nisu ‘dubinski’ provjerena. Naime, sama pitanja na kontrolnoj listi traže dodatna pitanja i dodatne analize samog pitanja. Međutim, ovlašteni veterinari iz kontrolnog tijela nisu išli u daljnju analizu, pa tako nisu ni ustanovili nesukladnosti koje bi ustanovili da su postavljali dodatna podpitanja o istom problemu, a to je nažalost najčešće ustanovljeno kod sljedivosti u prehrambenom lancu.
Nama kao nadležnom tijelu je upućena zamjerka da nismo osigurali da ovlaštene veterinarske organizacije ne budu u sukobu interesa, a ono što mi radimo kao verifikaciju službenih kontrola odnosno kao sustav za provedbu učinkovitosti službenih kontrola nije bilo odgovarajuće jer naši inspektori nisu uočili nedostatke koje su trebali uočiti, a koje su ovlašteni veterinari propustili uočiti.
U skladu sa Uredbom 882/2004, osobe koje obavljaju službene kontrole ne smiju ni na koji način biti u sukobu interesa. Svi zajedno moramo osigurati da osoblje koje obavlja službene kontrole na svim razinama, uključujući naravno ovlaštene veterinarske organizacije, moraju dobiti odgovarajuću izobrazbu odnosno edukaciju, imati na raspolaganju odgovarajuću opremu kako bi uopće mogli provoditi te kontrole i kako bi se zajamčila kvaliteta i dosljednost provođenih kontrola, te da plan kontrole mora uključivati provjeru ovlaštenih veterinarskih organizacija od strane veterinarske inspekcije. To znači da mi moramo modificirati procedure inspekcijskog nadzora tako da našem veterinarskom inspektoru ne promaknu nedostatci koje nisu ustanovili ovlašteni veterinari kontrolnog tijela. Budući da ovlašteni veterinari kontrolnih tijela ne mogu poduzimati mjere nakon što su utvrdili nesukladnosti prilikom provođenja službenih kontrola, trebali bi o tome obavijestiti nadležne veterinarske inspektore. Takve obavijesti u obliku zapisnika, sukladno odluci ministra, ovlašteni veterinar kontrolnog tijela treba u roku 24 sata dostaviti nadležnom veterinarskom inspektoru kako bi ovaj mogao postupati u slučaju utvrđenih nesukladnosti. Na žalost, ovaj se način komunikacije između ovlaštenog veterinara i veterinarskog inspektora, ne poštuje u svim slučajevima. Iz tog razloga ponovo ćemo dopisom podsjetiti kontrolna tijela da o nesukladnim nalazima i potrebi poduzimanja mjera moraju obavijestiti veterinarskog inspektora odnosno nadležno tijelo. U svrhu unapređenja sustava provođenja službenih kontrola obavještavati ćemo Hrvatsku akreditacijsku agenciju o svim uočenim propustima u sustavu. Također, novom odlukom, kontrolno tijelo će biti obvezno tromjesečno dostaviti Sektoru veterinarske inspekcije izvješće o provedenim službenim kontrolama u prethodnom periodu.
Što se tiče unutarnje revizija Ministarstva poljoprivrede, opći je zaključak da proces obavljanja službenih kontrola ne funkcionira na zadovoljavajući način i da ga je nužno poboljšati. Revizijsko izvješće zapravo se tiče i samih edukacija ovlaštenih veterinara kontrolnih tijela koji moraju biti redovito educirani i o tome moraju voditi evidenciju. Dio kontrolnih tijela provodi edukacije odnosno njihovi ovlašteni veterinari prolaze kontinuirane edukacije, ali ne postoji nikakva evidencija o tome da su te edukacije prošli. Međutim, u nekim kontrolnim tijelima kontinuirano se educira samo dio ovlaštenih veterinara, u nekima koji nemaju dovoljno financijskih sredstava, koje su u jako lošoj financijskoj situaciji, nitko od ovlaštenih veterinara kontrolnog tijela nije prošao dodatnu edukaciju tijekom 2013. odnosno 2014. godine.
Preporuka unutarnje revizije Ministarstva poljoprivrede je da se mora osigurati kontinuirana edukacija svih ovlaštenih veterinara kako bi se osiguralo njihovo postupanje sukladno ažurnim, stručnim i zakonskim činjenicama te da se mora voditi ažurna evidencija o svim edukacijama što je jako važno i za natječaje za dobivanje, kako javnih ovlasti tako i delegiranje poslova službenih kontrola kontrolnim tijelima.
Nepravilnosti koje je utvrdila veterinarska inspekcija najviše se odnose na način postupanja nakon što se utvrde same nesukladnosti. Naime, informacija o nesukladnostima koje su utvrđene službenom kontrolom ne dostavlja se na propisan način veterinarskom inspektoru nadležnog ureda, a neka kontrolna tijela uopće ne dostavljaju izvješća o provođenim službenim kontrolama iako tu obavezu imaju prema ugovoru. Također, neki ovlašteni veterinari uopće nisu prisutni post mortem pregledu. Ako neko kontrolno tijelo, odnosno ovlašteni veterinari rade dobro i kvalitetno događa se da korisnici uslužnih klanja izbjegavaju takve subjekte u poslovanju s hranom i odu negdje gdje je “malo labavija” situacija, odnosno gdje ovlašteni veterinari ne kontroliraju liniju klanja na način da će sigurno pronaći nedostatke ukoliko ih ima.
A sad dio koji nije vezan za provođenje službenih kontrola već javnih ovlasti. Događa se da s terena dobivamo informacije kako se uzorkovanje krvi ne obavlja na način kako bi trebalo, tako kod ponovljenog uzorkovanja dobivamo potpuno različite rezultate. To ne samo da je stručna greška nego degradira čitavu veterinarsku struku, a isto tako dovodi u pitanje vjerodostojnost nacionalnih programa. Imamo problem u provođenju naređenih mjera i u tome što pojedine veterinarske organizacije odbijaju provođenje dijela naređenih mjera iako su ugovorom obavezne provesti sve mjere (recimo, one koje su manje financijski isplative, pa se jednostavno niti ne provedu, kao što su mjere suzbijanja bolesti pčela ili bolesti akvakulture). Nadalje, imamo problem o kojem smo već razgovarali i kojeg već rješavamo sa Komorom, a taj je da se na pojedinim područjima Republike Hrvatske naređene mjere odnosno nacionalni programi ne provode ili zbog nedostatka ljudi, ali i zbog nedostatka interesa. Ono što nas kao Upravu veterinarstva i sigurnosti hrane najviše boli je dodjela zdravstvenih statusa. Kada je sve napravljeno i samo još treba dodijeliti status, to se ne učini tako da kad dođe FVO misija može samo ustanoviti da pojedina stada nemaju status za određenu bolest makar ga u stvari ima, jednostavno iz razloga što ovlašteni veterinari nisu odradili taj dio posla.
I na kraju možemo zaključiti kako zajedničkim radom veterinarske inspekcije i vas kao veterinara Hrvatske veterinarske komore moramo unaprijediti sustav u svim segmentima novom odlukom kojom ovlašteni veterinari moraju izvijestiti veterinarsku inspekciju o svim nesukladnostima, aktiviranjem sustava, naravno u dogovoru sa Komorom, sankcioniranja svih nepravilnosti u radu pojedinih ovlaštenih veterinara kontrolnih tijela, a isto tako ovlaštenih organizacija u provođenju naređenih mjera. Zamolila bih Komoru da se što skorije započne provođenje stručnog nadzora nad radom veterinara i kontrola sustava upravljanja kvalitetom.
Željela bih vas ukratko, neslužbeno, upoznati s tijekom donošenja nove Uredbe o službenim kontrolama. Velike su diskusije i prijepori oko pojedinih članaka same Uredbe, a načelno mogu reći da se dosta govori i razgovara o tome da će određene kontrole moći raditi tzv. pregledavači, te da će se za službene kontrole moći angažirati i fizičke osobe. To znači da bi u područjima koja nemamo pokrivena ovlaštenom veterinarskom organizacijom niti imamo veterinarske inspektore, mogli sklopiti ugovore sa veterinarima – fizičkim osobama za obavljanje tih poslova.
Također postoje prijepori oko samog načina financiranja odnosno naplate službenih kontrola. Ideja je bila da većina troška, odnosno, oko 60% ukupnog troška trebalo naplatiti od samog subjekta u poslovanju s hranom, međutim, većina se ne slaže s takvom odlukom. Odluka, odnosno nova Uredba po planu bi trebala biti uređena do kraja ove godine, ali obzirom na sve prijepore između zemalja članica smatram da se to ipak neće dogoditi u ovom roku. Sa završnim prijedlogom ove Uredbe ćemo vas također upoznati kako bi imali uvid u prijedlog Europske komisije.”