IzdvojenoIzlaganje sa skupaUprava za veterinarstvo i sigurnost hraneZakonodavstvo

Snalaženje u propisima nakon pristupanja Republike Hrvatske u Europsku uniju

Marijana Herout, dipl. iur.
Voditeljica Odjela za upravne poslove
Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane

Uvod


Marijana Herout, dipl. iur. Voditeljica Odjela za upravne poslove Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane
Marijana Herout, dipl. iur. Voditeljica Odjela za upravne poslove, Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane Ministarstva poljoprivrede RH
Što se promijenilo ulaskom Republike Hrvatske u članstvo Europske unije, jedno je od najčešće postavljanih pitanja posljednjih nekoliko mjeseci. I dok mnogi raspravljaju o tome što se i u kojoj mjeri promijenilo, svi se možemo složiti s izjavom da naš pravni sustav od 1. srpnja 2013. godine nije isti kao prije.
Preobrazba u području veterinarstva i sigurnosti hrane započela je još 2007. godine donošenjem Zakona o veterinarstvu (Narodne novine, broj 41/2007) i Zakona o hrani (Narodne novine, broj 46/2007) kojima je stvoren pravni okvir za prijenos pravne stečevine Europske unije (u daljnjem tekstu: EU) u nacionalno zakonodavstvo. Pojam pravne stečevine EU-a obuhvaća cjelokupno pravo EU-a (franc. acquis communautaire).

Ukratko o pravu EU-a


Pravo EU-a moguće je podijeliti na primarno i sekundarno [1]. Primarno pravo obuhvaća Osnivačke ugovore (Ugovor o EU-u, Ugovor o funkcioniranju EU-a) i sve ugovore o pristupanju novih država članica te opća načela prava.
Sekundarno pravo čine akti koje donose institucije EU-a: Uredbe, Direktive i Odluke [2]. Važan dio prava EU-a čini i bogata praksa Suda EU-a koja je znatno pridonijela razvoju pravnog sustava EU-a [3]. No, pravo EU-a je iznimno široko područje, stoga zadržimo se na njegovim osnovnim aktima, a to su: Uredbe, Direktive i Odluke. Koje su njihove osnovne karakteristike?
Uredba (engl. Regulation) ima opću primjenu. Obvezujuća je u cijelosti i neposredno se primjenjuje u svim državama članicama. [4]
Direktiva (engl. Directive) je obvezujuća, u pogledu rezultata koji je potrebno postići, za svaku državu članicu kojoj je upućena, a odabir oblika i metoda postizanja tog rezultata prepušten je nacionalnim tijelima. [5]
Odluka (engl. Decision) je u cijelosti obvezujuća. Odluka u kojoj je određeno komu je upućena obvezujuća je samo za njih. [6]
Koja je najvažnija razlika između Direktive i Uredbe? Direktiva se mora prenijeti u nacionalno zakonodavstvo, a Uredba ne smije! Uredba se izravno primjenjuje u zakonodavstvu Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: RH).
Do ulaska RH u EU situacija je bila drugačija jer nije bilo moguće izravno se pozvati na neku od odredbi propisa EU-a već su se isti morali prenijeti u nacionalno zakonodavstvo. Tako je npr. Pravilnik o higijeni hrane životinjskog podrijetla (Narodne novine, br. 99/2007, 28/2010 i 45/2011) preuzeo Uredbu (EZ) br. 853/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o utvrđivanju određenih higijenskih pravila za hranu životinjskog podrijetla (SL L 139, 30. 4. 2004., u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 853/2004). Spomenuti je pravilnik vrijedio do 1. srpnja 2013. godine kada je u skladu s člankom 182. Zakona o veterinarstvu (Narodne novine, broj 82/2013) stavljen izvan snage. Umjesto tog pravilnika od 1. srpnja 2013. godine izravno se primjenjuje Uredba (EZ) br. 853/2004.
Što je s Direktivama, je li moguće izravno se pozvati na neku Direktivu? Ne, moguće je pozvati se samo na nacionalni propis kojim je ta Direktiva preuzeta u nacionalno zakonodavstvo. [7] Tako je vrijedilo do ulaska u EU, tako vrijedi i nakon ulaska u EU.

Novi zakonski okviri


Ove je godine u potpunosti izmijenjen dosadašnji zakonski okvir u području veterinarstva i sigurnosti hrane. Zašto? Zato što su velikim dijelom ova dva područja neraskidivo povezana s pravnom stečevinom EU-a, ponajprije Uredbama koje se od 1. srpnja 2013. godine izravno primjenjuju. Stoga, kako bi se otklonilo dupliranje sadržaja propisa, bilo je nužno staviti izvan snage sve podzakonske i zakonske akte koji su preuzeli Uredbe. Isto tako, kako bi se osigurala izravna provedba Uredbi, bilo je potrebno donijeti nove zakonske okvire kojima će se, prije svega, odrediti nadležna tijela za provedbu Uredbi i propisati prekršajne sankcije za postupanja protivno Uredbama, što nije moguće učiniti podzakonskim aktima.
Slijedom navedenoga, dosadašnji Zakon o veterinarstvu (Narodne novine, br. 41/2007 i 55/2011) i Zakon o hrani (Narodne novine, br. 46/2007 i 55/2011) prestali su važiti. Novi zakonski okviri u području veterinarstva i sigurnosti hrane su:

Novi Zakon o veterinarstvu najbolji je pokazatelj složenosti ovog područja. Naime, riječ je o krovnom zakonu u području veterinarstva u kojemu su međusobno isprepletene odredbe nacionalnog zakonodavstva i zakonodavstva EU-a. Njime se osigurava izravna provedba 34 Uredbe i propisuju prekršajne sankcije za 13 Direktiva.

Novim Zakonom o hrani osigurava se izravna provedba Uredbi koje se odnose na hranu općenito, za razliku od Zakona o veterinarstvu kojim se osigurava izravna provedba Uredbi koje se ponajprije odnose na hranu životinjskog podrijetla i hranu za životinje.

Što se tiče Zakona o zaštiti životinja, važno je napomenuti da su neke od odredbi prestale važiti jer su uređene Uredbama i novim Zakonom o provedbi uredbi Europske unije o zaštiti životinja. [8]
Na sličan su način stavljene izvan snage odredbe Zakona o veterinarsko-medicinskim proizvodima koje su regulirale područje izmjene uvjeta odobrenja za stavljanje veterinarsko-medicinskih proizvoda u promet. To je područje sada uređeno Zakonom o provedbi Uredbe Komisije (EZ) br. 1234/2008 o ispitivanju izmjena uvjeta odobrenja za stavljanje veterinarsko-medicinskih proizvoda u promet i, naravno, Uredbom (EZ) br. 1234/2008.
Što se tiče podzakonskih propisa, važno je napomenuti da podzakonski propisi doneseni na temelju dosadašnjih zakona ostaju na snazi, osim ako izrijekom nisu stavljeni izvan snage.

Na kraju ovoga dijela možemo zaključiti da imamo novu strukturu zakonodavstva u kojoj je zapravo sadržaj propisa isti, samo je forma drugačija. No, kako se snaći u toj „šumi“ propisa?

Službeni list EU-a i EUR-Lex


Propisi RH objavljuju se u Narodnim novinama [9], a propisi EU-a u Službenom listu EU-a.
EUR-Lex je Službeni list EU-a u elektroničkom obliku [10]. Sadržava razne vrste dokumenata od kojih se posebno ističu:

  • zakonodavstvo EU-a (objavljuje se u seriji L Službenog lista) [11]
  • drugi službeni dokumenti institucija EU poput pripremnih akata [12] ili prakse Suda EU (objavljuju se u seriji C Službenog lista).

EUR-Lex nudi brojne mogućnosti pretraga, ali najčešće se koriste metode tzv. jednostavne pretrage [13] po:

  • prirodnom broju,
  • CELEX broju
  • pojmovima za pretraživanje, odnosno ključnim riječima.

Kako pronaći npr. Uredbu (EZ) br. 854/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o utvrđivanju posebnih pravila organizacije službenih kontrola proizvoda životinjskog podrijetla namijenjenih prehrani ljudi (SL L 139, 30. 4. 2004., u daljnjem tekstu: Uredba (EZ) br. 854/2004) koristeći se pretragom po prirodnom i CELEX broju?
Prirodni broj čine zapravo godina i redni broj dokumenta, a to su u konkretnom slučaju brojevi: 2004 i 854.
CELEX broj je kombinacija prirodnog broja i drugih oznaka. U konkretnom slučaju CELEX broj Uredbe (EZ) br. 854/2004 je 32004R0854.
3 – oznaka za sekundarno zakonodavstvo
2004 – datum nastanka dokumenta
R – oznaka za Uredbu (engl. Regulation) [14]
0854 – (četveroznamenkasti) redni broj dokumenta.

Kada među ponuđenim rezultatima pretrage pronađete traženi dokument, predlažem da se koristite bibliografskim podacima. Naime, prvi rezultat pretrage nudi osnovni dokument, bez njegovih izmjena i dopuna koje su karakteristične za većinu propisa EU-a [15]. Koristeći se bibliografskim podacima možete utvrditi je li propis na snazi ili ne, je li i čime je izmijenjen itd. Zbog brojnih izmjena i dopuna među bibliografskim podacima možete pronaći i linkove na konsolidirane, odnosno pročišćene tekstove. Međutim, važno je napomenuti da pročišćeni tekstovi nisu pravno obvezujući, već služe isključivo kao pomoćni alat [16]. Isto tako treba obratiti pozornost na datum nastanka pročišćenog teksta kako bi bili sigurni da posljednja verzija pročišćenog teksta propisa obuhvaća i sve njegove izmjene i dopune.

Pomoć u snalaženju


Osim bibliografskih podataka i konsolidiranih tekstova, pomoć u snalaženju u velikom broju propisa EU-a mogu pružiti i sami propisi RH. Naime, radi lakšeg snalaženja već 2007. godine u podzakonske su akte uvedene bilješke (fusnote) kojima je utvrđeno koji je propis EU-a preuzet propisom RH. U početku, fusnote su se vezale uz naslov i tekst podzakonskog akta (najčešće pravilnika) [17]. Posljednjih godina fusnote u naslovu zamijenjene su referencama u početnim člancima podzakonskih [18] i zakonskih akata RH [19]. Danas se fusnote još mogu pronaći u tekstu podzakonskih akata, u pravilu kada se njime želi uputiti na propis RH kojim je preuzeta određena Direktiva ili osigurana provedba neke Uredbe ili Odluke.
Isto tako, pomoć u snalaženju možete potražiti u tablicama informiranja javnosti objavljenim na web-stranicama Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane Ministarstva poljoprivrede [20] na kojima možete saznati i brojne novosti iz područja veterinarstva.

Pojednostavnjenje i modernizacija zakonodavstva EU


Na kraju možemo zaključiti da je područje veterinarstva i sigurnosti hrane iznimno složeno i opsežno područje zakonodavstva EU-a. O svemu tome vrlo je dobro upoznata i Europska komisija koja je pokrenula program pojednostavnjenja i modernizacije postojećeg zakonodavstva. Iz tog razloga sve je veći broj propisa koji se izravno primjenjuju, poput Uredbi, a sve manji broj Direktiva koje je potrebno preuzeti u nacionalno zakonodavstvo. Isto tako, važno je spomenuti i tzv. novi paket za sigurniju hranu koji priprema EU. Paket obuhvaća nova zakonodavstva o zdravlju životinja, službenim kontrolama te financiranju u području veterinarstva. Njegova je svrha smanjivanje administrativnog tereta, fokusiranje na prevenciju („bolje spriječiti nego liječiti”) i pristup temeljen na procjeni rizika te, naravno, pojednostavnjenje i modernizacija postojećeg zakonodavstva.


Bilješkeprikaži/sakrij

Vezani sadržaji

Gljivične bolesti u veterinarskoj kliničkoj praksi – izazovi dijagnostike i liječenja

Urednik

Novi slučaj visokopatogene influence u labuda na području Šibensko-kninske županije

Urednik

Popis propisa objavljenih od 10. svibnja 2024. godine do 31. srpnja 2024. godine

Urednik

Službeni/ovlašteni veterinari – demografska slika u RH i usporedba sa situacijom u EU

Urednik

Prijedlozi parazitologa za dijagnostiku i liječenje endoparazita u pasa i mačaka

Urednik

Popis propisa objavljenih od 15. ožujka 2024. godine do 10. svibnja 2024. godine

Urednik

Ova web stranica koristi kolačiće radi poboljšanja korisničkog doživljaja pri njezinom korištenju. Korištenjem ove stranice suglasni ste s tim. Prihvati Više