Ivan Forgač, dr. med. vet.
Veterinarsku praksu u Hrvatskoj danas obavljaju doktori veterinarske medicine, veterinarski tehničari koji su zaposleni u organizacijama u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti.
Imamo 54 veterinarske stanice od toga 208 ambulanti, svi znate da stanica da bi se zvala stanica mora imati dvije veterinarske ambulante
zatim imamo veterinarske ambulante za male životinje i njih ima 110, veterinarska praksa 113, veterinarske bolnice imamo dvije i klinike veterinarske dvije plus klinika Veterinarskog fakulteta.
A veterinarske službe imamo 52, a Europa nema nijedne jer u sklopu kombinata u Europi to ne postoji. I to ću naglasiti ovdje pa kad već govorimo ono što imamo onda moramo znati.
Veterinarske stanice i veterinarske ambulante za velike i male životinje raspoređene su na cijelom području Republike Hrvatske. One su locirane u urbanim i ruralnim područjima ukupno ih ima 167 od čega njih 129 s Upravom za veterinarstvo Ministarstva poljoprivrede ima sklopljen Ugovor o provedbi dijela javnih ovlasti u veterinarstvu, koje se odnose na kontrolu zdravlja životinja, označavanje životinja i kontrolu prometa životinja, a koje su dobile na temelju provedenog javnog natječaja.
Od 129 ovlaštenih organizacija veterinarskih stanica veterinarskih ambulanti njih 50 ima status znači od 129 njih 50 ima status kontrolnog tijela što podrazumijeva da su se iste akreditirale te s Upravom za veterinarstvo Ministarstva poljoprivrede imaju dodatni ugovor o obavljaju poslova službenih kontrola hrane životinjskog podrijetla i hrane za životinje.
U kontrolnim tijelima imamo oko 250 doktora veterinarske medicine koji obavljaju poslove službenih kontrola hrane životinjskog podrijetla i hrane za životinje s tim da jedan dio njih ne obavlja isključivo poslove službenih kontrola već radi i druge poslove jer cijeli proces službenih kontrola traje nekoliko sati prema tome mogu obavljati i druge poslove.
Uz kontrolna tijela, jedan dio službenih kontrola rade i veterinarski inspektori što je nama nedavno rečeno u Inspektoratu: ‘što nećemo moći mi to ćemo dati vama’.
U Republici Hrvatskoj imamo 113 veterinarskih praksi za male životinje one su uglavnom locirane u urbanim područjima, u Zagrebu ih ima oko 50, a u ostale su uglavnom locirane u gradovima koji imaju više od 10.000 stanovnika.
Gotovo sve veterinarske ambulante od Ministarstva poljoprivrede su na temelju zadovoljavanja posebnih uvjeta dobile ovlasti bez natječaja za provedbu mjera i označavanje i registracije kućnih ljubimaca, izdavanje putovnica za kućne ljubimce i cijepljenje pasa protiv bjesnoće, naglašavam ‘bez natječaja’.
Osim veterinarskih praksi, praksu za male životinje obavljaju veterinarske stanice i veterinarske ambulante koje su locirane u urbanim područjima, u urbanim područjima uglavnom imamo jednu veterinarsku stanicu odnosno veterinarsku ambulantu tako da u Zagrebu imamo četiri, negdje oko 500 doktora veterinarske medicine u glavnom gradu, isključivo obavljaju veterinarsku praksu na malim životinjama.
U sustavu obavljanja veterinarske prakse imamo 52 veterinarske službe koje osnivaju pravne osobe koje se bave specijaliziranom stočarskom proizvodnjom to su veće farme.
U veterinarskim službama zaposleno je 160 doktora veterinarske medicine koji obavljaju poslove veterinarske djelatnosti isključivo za potrebe farme za koju se osniva služba i oni ne mogu pružati usluge drugima. Ne bi trebali.
U svim navedenim organizacijama u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti zaposleno je oko 1.600 doktora veterinarske medicine. Osim u organizacijama u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti, doktori veterinarske medicine zaposleni su i u drugim djelatnostima – na Veterinarskom fakultetu, u Hrvatskom veterinarskom institutu, srednje veterinarske škole, tvrtkama koje obavljaju DD djelatnost, tvrtkama koje se bave proizvodnjom lijekova, veterinarskim ljekarnama, tvrtkama koje se bave prodajom humanih lijekova, kao voditelji nastambi za laboratorijske životinje, provedbu pokusa nad laboratorijskim životinjama.
Od osnivanja Hrvatske veterinarske komore, u registru Komore je upisano 4.117 doktora veterinarske medicine. Od navedenog broja u registru evidentirano je 323 umrla člana odnosno u registru imamo 3.794, od navedenog broja članova prema evidenciji iz registra imamo oko 2.400 aktivnih članova što pokazuje da je više od tisuću doktora veterinarske medicine izvan sustava veterinarske djelatnosti. Tako da neki rade i u bolnicama u Zagrebu i drugim gradovima Republike Hrvatske.
Od početka uspostave sustava izdavanja odobrenja za rad veterinara licencija, Hrvatska veterinarska komora izdala je 3.081 odobrenje za rad licenciju, a od navedenog broja trenutno 2.300 doktora veterinarske medicine ima važeću licenciju. A sad kad pogledamo 2018. godinu, upisano je 63 nova člana od čega 27 muških i 36 žena.
U 2018. godini je također izdano 78 novih licencija za rad, a tijekom godine produljeno 324 licencije.
U 2017. godini u Komoru je upisano 60 novih doktora veterinarske medicine od čega 18 muškaraca i 50 žena. Zanimljivo je navesti da smo i u 2016. godini također imali 68 novih članova od čega 38 žena i 30 muškaraca. Navedeni podatci potvrđuju trend feminizacije veterinarske struke koji je prisutan i u drugim zemljama članicama Europske unije.
U cjelokupnom sustavu provedbe veterinarske djelatnosti radi oko 1.900 veterinara što uključuje i veterinare koji rade u ministarstvima. Rekao sam već, Ministarstvo poljoprivrede imamo, Ministarstvo obrane zatim Ministarstvo zaštite okoliša i Državnog inspektorata.
Ministarstvo poljoprivrede Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane 50 doktora veterinarske medicine, Državni inspektorat 350, Ministarstvo zaštite okoliša 30, Ministarstvo obrane 30 i veterinarska praksa svi oblici 1.340.
Ovdje ističem da je do 1.4.2019. godine veterinarska inspekcija bila u sastavu kako što je već rečeno ovdje Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane Ministarstva poljoprivrede kao Nadležnom tijelu za hranu i za veterinarstvo. Od navedenog datuma veterinarska inspekcija sa oko 330 veterinarskih inspektora prešla je u Državni inspektorat, državno tijelo koje objedinjuje 18 različitih inspekcija i oko 1.800 djelatnika. Vezano za prelazak veterinarske inspekcije u Državni inspektorat ovdje posebno ističem da je cjelokupna veterinarska struka tijekom prošlih godina u samom postupku donošenja Zakona o Državnom inspektoratu nadležnim nadležnima pokušala objasniti da se prelaskom inspekcija narušava dobro ustrojeni integrirani sustav ustrojene nacionalne veterinarske službe, no politika je donijela takvu odluku i mi kao struka na to nismo mogli utjecati i ne možemo utjecati.
U datoj situaciji je dobro što je Nadležno tijelo za hranu ostalo Ministarstvo poljoprivrede, što je Uprava za veterinarstvo i sigurnost hrane ostala kao ustrojbena jedinica Ministarstva te da su kontrolna tijela ostala u sustavu provedbe službenih kontrola pod ingerencijom Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane. Prelaskom veterinarske inspekcije u Državni inspektorat došlo je do promjene ustroja i nadležnosti Uprave za veterinarstvo i sigurnost hrane. U tom postupku, Uprava je oslabila ustrojbeno i kadrovski. Ovdje ističemo da smo reorganizacijom Ministarstva poljoprivrede koja je nastala kao posljedica odlaska inspekcijskih službi iz Ministarstva kao struka izgubili nadležnost nad označavanjem životinja te da je nadležnost za navedene poslove pripala Upravi za stočarstvo unatoč tome što je legislativom EU navedeno područje regulirano veterinarskom legislativom. Na to struka nije mogla utjecati niti je znala. To je samo obznanjeno.
Kako će izdvajanje veterinarske inspekcije utjecati na učinkovitost i efikasnost sustava provedbe veterinarske djelatnosti, budućnost će pokazati. Ovdje ističemo da je Uprava za veterinarstvo prije desetak godina također bila podijeljena, doduše to je bilo unutar Ministarstva te da se to pokazalo baš ne funkcionalno pa vidjet ćemo kako će to sada funkcionirati, nadamo se da će biti dobro.
Trenutno, evo sad ponavljam ono što je već rečeno, trenutno je u postupku izrada novog Zakona o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstva za zaštitu bilja sukladno Uredbi EU 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća koja stupa na snagu dana 14. prosinca, to je ovdje već rečeno.
Samo bih želio reći da u tom povjerenstvu su svi zastupljeni pa smo i mi zastupljeni i veterinarska komora, ali zastupljeni su i drugi profili koji nemaju veze baš sa veterinom, ali dobro.
Javne ovlasti
Ove godine, ovdje vam moram napomenuti, molio bih nazočne ovdje direktore i djelatnike veterinarskih organizacija da malo pomnije ovo poslušaju jer neke stvari koje se događaju, kao struku, nas bi trebalo biti onak da se malo, zacrvenimo.
Znači, većini ovlaštenih veterinarskih organizacija ističu ugovori o povjeravanju poslova javnih ovlasti u veterinarstvu i ugovori o povjeravanju poslova o službenim kontrolama hrane životinjskog podrijetla i hrane za životinje. Također, u zadnjih par godina, Uprava za veterinarstvo nekim veterinarskim organizacijama u skladu s odredbama Zakona o veterinarstvu privremeno je dodijelila poslove javne ovlasti u veterinarstvu za područja jedinica lokalne samouprave za koje se nisu pravovremeno raspisivali natječaji. E, taj dio natječaja je već prošao.
Nakon toga prišlo se ostalom dijelu Republike Hrvatske gdje je raspisan natječaj i sva prispjela dokumentacija koja je dostavljena Upravi za veterinarstvo je praktički riješena, odluke su donešene i ići će obavijest za potpisivanje ugovora. Drugi dio Hrvatske koji nije obuhvaćen prema najnovijim saznanjima i informacijama koje dok smo ovo pisali nismo ni znali, biti će raspisan natječaj za javne ovlasti i kontrolna tijela jer je sporazum odnosno suglasnost sa državnim inspektoratom postignuta tako da tu neće biti više nikakvih problema.
Ovdje sada moram napomenuti… Gledajte, deset molbi, deset koverti koje ste slali, pravna služba je, tri pravnice sjede u povjerenstvu, jedna iz ministarstva, jedna iz HUP-a i jedna naša iz Uprave za veterinarstvo… moram vam još napomenuti, više nema da povjerenstvo diže ruke, ja dajem jedan bod, ja dam …, ne. Samo se utvrđuje koliko ima tko bodova i onaj koji ima više taj dobiva javne ovlasti. Ali, slušajte me, deset kuverti nije otvoreno, nije otvoreno jer nisu poslane onako kako piše u natječaju koji je raspisan u Narodnim novinama. A, znate što, kad pišete gore ‘Ministarstvo’, piše vam gore ‘Za natječaj’ neki nisu napisali ‘Za natječaj’ ova pra… ne želi uopće raspravljati, kovertu baci. Druga koverta otvorena, ovaj nije označio stranice, recimo 300 stranica 1/1, 1/2… nema rasprave. Možemo mi glasati koliko hoćemo, pravnice su tu, tri – tri, šest – šest, četiri – tri i to je to, mene je sram, ali evo to je tak.
Pa vas molim sada kad će bit raspisan ponovo natječaj za ovaj kontinentalni dio Hrvatske, ma, pročitajte točno što piše, pa da ne znamo poslati i ne znamo kome poslati, da znamo što treba napisat gore da se ne sramotimo. Ja vas lijepo molim… a to je bar jednostavno.
Ja o bodovanju neću govoriti, to svi znate, manje više, nećemo o tome raspravljat, to možemo negdje drugdje.
Vezano za poslove službenih kontrola, iako su ugovori većine kontrolnih tijela istekli, još uvijek nisu raspisani natječaji za obavljanje tih istih no međutim što sam malo prije napomenuo, sad će biti raspisani natječaji tako da će se moći sklopiti ugovori i to će sve biti obavljeno do konca godine. Znači, do konca godine će biti raspisani natječaji, završen će bit natječaj, potpisat će se ugovori do konca godine i za javne ovlasti i kontrolna tijela.
I sad idemo na ono što je najveća boljka, a nitko je ovdje nije ni spomenuo.
Samo da napomenem ono što su prethodnici već rekli prošla godina je bila izuzetno teška za veterinarsku struku, stanje u struci nije bilo nikada lošije, bivši resorni ministar nije bio sklon veterinarskoj struci niti je uvažavao mišljenje i stavove struke. Sada imamo novu ministricu… barem do sada imamo sasvim drukčiji odnos mi prema njoj i ona prema veterinarskoj struci i iskreno se nadam da ćemo zajednički poduzimati mjere i aktivnosti koji će pridonijeti jačanju nacionalne veterinarske službe koja će kao i do sada biti spremna na sve izazove vezano za uspješnu kontrolu zaraznih i nametničkih bolesti životinja zatim osiguranju njihove dobrobiti te osiguranja zdravstveno ispravne i neškodljive hrane životinjskog podrijetla.
Najveći problem veterinarske struke je permanentno smanjenje stočnog fonda koje je prisutno zadnjih petnaest godina posebice smanjenje broja krava odnosno goveda i smanjenje broja svinja te opće stanje koje je trenutno prisutno u ruralnom prostoru. Ono u uvodnom dijelu, spomenuti su oni magarci, žalosno je da kod nas goveda odnosno mliječne krave padaju, a magarci rastu. A ti isti magarci kao što mi je rekao dekan sjedi kraj mene nisu podvrgnuti po Naredbi nikakvoj kontroli.
Ovlaštene veterinarske organizacije uglavnom pružaju usluge zdravstvene zaštite velikih životinja zadnjih deset godina najveći dio svojih prihoda ostvaruju provedbom mjera javnih ovlasti koje se financiraju iz Državnog proračuna, točnije provedbom mjera kontrole bolesti životinja u cilju stjecanja i održavanja statusa zdravlja stada za pojedine bolesti.
Tako ima TBC, bruceloza, enzootska leukoza.
S obzirom na činjenicu da je za većinu navedenih bolesti stjecanje statusa stada pri kraju, a za TBC je već stečen.
Ja sam to govorio i prošle godine, ja to moram reći i sada. U susjednoj Mađarskoj TBC se radi, koliko godina su ušli prije nas, u Portugalu TBC se radi, koliko godina su ušli prije nas? U Hrvatskoj je povećan broj tuberkulo… Izvolite, u javnom zdravstvu dobit ćete podatke broj tuberkuloze. Mi radimo samo monitoring i testiranje svake treće godine. Prema tome, negdje smo se požurili, ali možda bi trebalo dat riječ kolegi iz Mađarske on bi rekao što oni rade i kako rade.
S obzirom na činjenicu, trenutno pojedina područja Republike Hrvatske na kojima se nalazi relativno mali broj životinja na relativno velikom prostoru, šteta što nema ministrice ovdje jer je ona rekla da joj nije jasno kako to da Županija dubrovačko-neretvanska nema pokrivenost sa veterinarskim ambulantama, a kontinentalni dio ima. No, manje-više, situacija je potpuno jasna. Nisu pokrivena ovlaštenim veterinarskim organizacijama gdje je na njima problematično provođenje propisanih mjera kontrole i suzbijanja bolesti životinja kao što su bruceloza Brucella melitensis, da ne spominjem ovo što je bilo u Metkoviću je naša pomoćnica to iznijela. Naime, radi se o tome da kolege, nedavno kad smo bili na sastanku iz dubrovačko-neretvanske županije, su rekle ‘da smo imali približno realne cijene kao što imamo sada’, ove cijene koje ste dobili za ovu godinu neka vam direktori naprave kalkulaciju koliko ste s tim cijenama dobili u odnosu na godinu dana prije. Jer toga nema nigdje, kada smo rekli jučer ministrici da je prosječna plaća u veterinarskoj branši 5.800 kuna, to je sramota, kao regulirana profesija, kao što je dekan rekao, a onda treba država se pobrinuti ako želi veterinarsku službu. Ako želi veterinarsku službu i zdravstvo onda mora razmišljat malo drukčije.
Znači, to sam već napomenuo, politika cijena obavljanja propisanih mjera kontrole i suzbijanja zaraznih i nametničkih bolesti i ostalih usluga. Naime, svi koji smatrate da smo trebali poduzeti ne znam što, ali uzmite si cijene koje ste imali prošle godine. Uzorkovanje krvi bruceloze 42 kune ove godine 75, pa evo to vam je kolega Josip Križanić tu je moj tajnik mogu vam oni ispričat što smo poduzeli i radili po pitanju Državnog inspektorata, a što smo radili po pitanju ovih cijena, di ste svi bili na jednom sastanku u Velikoj predavaoni Veterinarskog fakulteta kada smo rekli: ne, nećemo raditi ništa dok nam se ne odobre cijene.
Zahvaljujući ljudima iz Uprave za veterinarstvo koji su nam tada pomogli dobili smo cijene koje su približno, približno identične sa onima iz Slovenije. I što se tiče takvih cijena da su bile prije onda bi bila pokrivenost i na području dubrovačko-neretvanske županije, a ne bi se otvarale ambulante koje su inprofitabilne. Šta bi ja radio Naredbu za nekih pišljivih ne znam koliko kuna, normalno da se to ne isplati.
Sad da ne govorim svi znate koje su cijene, ja to neću ovdje čitati.
Ja samo mogu napomenuti da je ova izmjena cijena prva od 2012.-te.
Jel bi to ovi sindikati kaj sjede gore ispred Vlade prihvatili? Sigurno ne bi.
Isplaćene prosječne plaće, mogu vam i to pročitati, 2018. godina veterinarske djelatnosti bruto 8.07 neto 5.948, paralelno s kim se možemo usporediti, sa zdravstvom, zdravstvo 10.638 neto 7.811, možete i sami si izračunati postotak.
Na nivou Republike Hrvatske prosjek je 6.242 mi imamo 5. 948, pa treba netko gore iz Ministarstva i Vlade odlučiti jel njima treba veterina ili ne.
A za prva tri mjeseca u 2019. isplaćeno je, veći je prosjek, za prva tri mjeseca povećan na 6.043 u veterini, u zdravstvu je povećan neznatno s tim da Republika Hrvatska ima opet veći prosjek od nas 6.411, a mi imamo 6.043.
Ovdje smo već spominjali afričku svinjsku kugu, ne bi o njoj sada puno govorio, ali zbog njene pojave u susjednoj Mađarskoj i Srbiji napominjem da smo kao struka provodili mjere koje je krajem prošle godine propisalo Ministarstvo u cilju sprječavanja i suzbijanja navedene bolesti. I ovdje ističem da smo kao struka u relativno kratkom vremenu napravili procjenu biosigurnosnih mjera i počeli smo sa provođenjem takozvane kategorizacije životinja što je do današnjeg dana negdje preko 70.000 napravljeno, a ima još ne znam oko, negdje nešto sitno. Prema tome, učinili smo sve što je bilo u našoj moći. Svi ste dobili ovaj Naputak, a ja vam moram ovdje reći kao predsjednik Komore, a tu je i naša Uprava, a to ćete čuti sad u drugom predavanju, ono što ste čekali da vam se objasni što vam je dalje činiti, nismo dobili odluku o visini naknade. Obećana nam je da će biti sa strane Ministarstva i naše Uprave za veterinarstvo koja nam je obećala da će to biti sređeno, normalno da nismo to mogli početi raditi.
A mi da smo striktno počeli provoditi Naredbu – nema prometa u Hrvatskoj, svi znate, pogledajte Naredbu, nema prometa, stop. Eh, svaki nek prokomentira i razmišlja u sebi.
Također ovdje želim istaknuti da kao struka u narednom razdoblju svi zajedno moramo raditi na podizanju nivoa stručnosti i kvalitete pružanja usluga pri obavljanju svih poslova veterinarske djelatnosti.
Vezano za obavljanje poslova javne ovlasti u veterinarstvu važećom legislativom propisano je da ovlaštene veterinarske organizacije moraju imati uveden i implementiran sustav upravljanja kvalitetom koji je izrađen u skladu s odredbama Pravilnika o uvjetima kojima moraju udovoljavati veterinarske organizacije, veterinarska praksa i veterinarska služba u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti odnosno Kodeksom dobre veterinarske prakse.
Posebno napominjem da nije dovoljno imati uveden i implementiran sustav. Sustav mora živjeti, svaki dan. I kao takav se mora unaprjeđivati, što garantira i unaprjeđenje kvalitete obavljanja poslova javne ovlasti.
Vezano za ostale poslove veterinarske djelatnosti koji ne spadaju u poslove javne ovlasti također ističem da je svaki veterinar u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti dužan poštivati odredbe Kodeksa veterinarske etike, Kodeksa dobre veterinarske prakse i pridržavati se stručnih načela u obavljanju poslova veterinarske djelatnosti.
Kao struka u narednom razdoblju u ovom segmentu, morati ćemo svi skupa zajedno raditi da kroz sustav planiranih edukacija podignemo nivo znanja, vještina i kompetencija kako bi svaki pojedinac u sustavu na višoj razini pružao uslugu, a isto tako, morat ćemo napraviti dobre napore kako bi sustav upravljanja kvalitetom baziran na smjernicama dobre veterinarske prakse u svakom trenutku i pri svakom pružanju usluge veterinarske djelatnosti postao rutinska praksa.
Vezano za prije navedeno, ovdje ističem da Hrvatska veterinarska komora često zaprima prijave posjednika životinja vezano za njihov nestručni rad, nepoštivanje Kodeksa veterinarske etike, Kodeksa dobre veterinarske prakse te da često u dokumentaciji koju zaprimamo kao očitovanje pojedinih veterinarskih djelatnika vidimo da se evidencije i protokoli ne vode u skladu s Pravilnikom i Kodeksom dobre veterinarske prakse.
Jedino stručnim, savjesnim i odgovornim ponašanjem svakog pojedinca koji se nalazi u sustavu provedbe veterinarske djelatnosti možemo doprinijeti jačanju digniteta i ugledu doktora veterinarske medicine u društvenoj zajednici.
To je ovaj dio što se tiče stanja u struci, a sve ovo drugo što moramo kao struka postići, dokazati, ne znam etablirati se negdje, može napraviti jedino politika i mi kroz nju. Svi vi gledate, nigdje nije bila komora biomedicinskih znanosti, bili su sindikati, znači, sindikati su ti koji prosvjeduju.
Mi kao Komora po Zakonu, mi smo udruga pojedinaca doktora veterinarske medicine. Prema tome, nema toga da ja mogu organizirati ljude – ‘idemo’, mi možemo jedino kulturno pregovarati ako imaju oni s kojima pregovaramo volju i ako nas shvaćaju. Mislim da ovog časa, što se tiče naše ministrice resornog ministarstva i Uprave za veterinarstvo imamo s kime razgovarati i pregovarati.